Met de release van PUBG leidde het toenmalige Bluehole Studio onder leiding van Brendan Greene een nieuw tijdperk in het schietspelgenre in. Hoewel er al decennia eerder spellen waren waarin tientallen spelers elkaar tegenkwamen in epische gevechten, gebaseerd op de Japanse film Battle Royale, bracht PUBG twee centrale nieuwe focuspunten. Zo gaat het bij Battle Royale per definitie om het overleven als laatste onder 100 spelers. Bovendien benadrukt het genre het overlevingsaspect op de vaak gigantische spelkaarten, die worden doorzocht naar uitrusting, wapens en voertuigen.
Aan deze basisformule is sinds 2017 niets veranderd. Hoewel er met Fortnite, Apex Legends, Call of Duty Warzone en Ring of Elysium vele andere en vaak succesvolle spellen van het genre zijn verschenen, keren vele fans van het spelconcept ook de rug toe en kritiseren ze het gebrek aan innovatie en nieuwe releases. Maar de tijdperk van battle royale spellen is nog lang niet voorbij.
Deze ontwikkelingen brengen het genre tot leven
Een blik op de moeder van alle battle royale spellen, PUBG, liet in het verleden vaak niets goeds vermoeden. Zo daalde het aantal spelers de afgelopen jaren constant en werden wedstrijden aangevuld met bots, wat moest zorgen voor volle servers. Het resultaat was echter vooral frustratie onder de spelers, omdat de bots niet eens als zodanig werden gemarke