Raytracing-technologie maakt het mogelijk om nauwkeurige weerspiegelingen en schaduwen weer te geven in videogames. Bijvoorbeeld, je kunt details uit de game-wereld zien weerspiegeld in glazige oppervlakken of reflecties van onzichtbare objecten zien. Ook het type oppervlak wordt meegenomen in de berekening. Op ruwe ondergronden zullen weerspiegelde details anders uitzien dan op glanzend materiaal. En schaduwen veranderen realistisch, afhankelijk van hoe ver je spelerfiguur is van objecten.
Omdat deze effecten moeten worden berekend in realtime bij videogames, vereisen ze een enorme rekenkracht van graphics cards. Wanneer raytracing wordt gebruikt, is er het risico dat de framerate tijdens het spelen onbestendig is of permanent onder de 30 FPS zakt.
Op dit moment zijn er alleen bepaalde graphics cards die raytracing kunnen berekenen. Dit zijn vooral de RTX-graphics cards van Nvidia, die daarvoor zijn uitgerust met een speciale core. Dit omvat de modellen GeForce RTX 2060, 2070, 2080, 3070, 3080 en 3090. Oudere cards uit de GeForce GTX-serie kunnen worden bijgewerkt om raytracing mogelijk te maken, maar dan moet er rekening mee worden gehouden dat de framerate significant zal dalen.
Atomic Heart toont wat Raytracing kan
Raytracing zorgt in ieder geval voor absolute eye-catchers. Zo kon het eerste persoon avonturenspel Atomic Heart van de Russische indie-videospelontwikkelaar Mundfish 2018 op zichzelf opmerken door een grafisch hoogwaardige presentatie met raytracing-effecten. In een alternatieve Sovjet-Unie, waar een technische revolutie heeft plaatsgevonden, speel je een KGB-agent op een geheime missie. Je moet een regeringsinstallatie onderzoeken die alle communicatie met de buitenwereld heeft verbroken.
De futuristische spelwereld waarin je hoog ontwikkelde robots en gekke monsters ontmoet, straalt een postapocalyptische sfeer uit zoals Bioshock of Fallout. Mundfish spreekt over een gedetailleerde open wereld die je kunt verkennen. Daarnaast is er een productiesysteem voor de aanpassing van wapens en uitrusting.
Maar meer dan een korte gameplay-video en een grafische demo zijn er van Atomic Heart tot nu toe helaas nog niet. Daarachter zouden ook problemen in de ontwikkeling steken. De hype rond Atomic Heart is gigantisch vanwege de toegepaste raytracing-technologie, hoewel nog niet duidelijk is of Mundfish aan de verwachtingen kan voldoen.
De ontwikkelaar wil Atomic Heart echter nog steeds in 2021 uitbrengen voor de pc. Het is ook al aangekondigd voor Playstation 5 en Xbox Series X/S, die zijn uitgerust met raytracing-mogelijkheden van AMD. Het blijft afwachten hoe realist