Call of Duty Modern Warfare II - Dit wordt een echte goede shooter

27 September 2022
Call of Duty Modern Warfare II - Dit wordt een echte goede shooter

Het tweede beta-weekend van Call of Duty Modern Warfare II is voorbij en we kunnen een eerste conclusie trekken. In ons achterhoofd hebben we altijd de beloftes van de ontwikkelaar Infinity Ward om een ​​nieuwe era voor Call of Duty in te luiden. Dit zou moeten helpen met een overvloed aan nieuwe functies, modi en mechanieken. Kon de beta dit al laten zien? We trekken een conclusie.

Een eerste indruk

We spelen Call of Duty al sinds Call of Duty 4: Modern Warfare, dus ongeveer 2009. Tot nu toe zijn er veel goede, maar ook veel minder goede titels in de serie. De nieuwste versie kon ons op dit punt echter overwegend overtuigen. Het lijkt er zelfs op dat ze de weg terug naar de wortels hebben genomen en dat ze dat echt goed hebben gedaan. Op het eerste gezicht beoordelen we Call of Duty Modern Warfare II dus uiterst positief. 

Over het algemeen is Call of Duty Modern Warfare II de directe opvolger van de voorganger, Modern Warfare uit 2019. Toen legde de ontwikkelaar al de basis voor het nieuwe spelgevoel van de Call of Duty-reeks.

Kritiek moesten we in 2019 uitoefenen op het eerder saaie setting van het spel. Call of Duty Modern Warfare II heeft dit echter aanzienlijk beter gemaakt. De game-wereld lijkt levendiger, dynamischer en gewoon wat beter. 

De beweging in Call of Duty Modern Warfare II

Een punt dat al voor grote discussies in de community heeft gezorgd, zijn de nieuwe bewegingsmechanismen. Nadat je in Modern Warfare en vooral in Warzone gewend was aan een zeer vloeiende beweging, haalt Call of Duty Modern Warfare II je eerst weer op de grond.

De beweging is duidelijk langzamer en ook elementen zoals het glijden zijn anders. Het lijkt erop dat ze van het lichtelijk overgedreven en supersnelle gameplay willen gaan naar meer tactiek.

Dat zou vooral de spelers kunnen ophalen die niets konden beginnen met het hypersnelle gameplay van Warzone.

Dit betekent niet dat het gameplay niet meer vloeiend is of dat je niet snel kunt spelen.

Het kaartontwerp

In onze ogen is het nieuwe kaartontwerp in Call of Duty Modern Warfare II ook een grote plus voor het spel. Infinity Ward heeft in vergelijking met de voorgangers veel meer dekking in de kaarten gebracht. Ook leken de zes kaarten die beschikbaar waren in de beta veel interessanter in termen van complexiteit van de kaarten. 
Tijdens de beta stonden, zoals eerder vermeld, zes kaarten ter beschikking. 

  • Farm 18
  • Valderas Museum
  • Mercado Las Almas
  • Breenbergh Hotel
  • Sa'id
  • Sariff Bay

We vond

Knockout

In deze nieuwe modus spelen twee teams tegen elkaar, en in het midden van de kaart wordt een tas met geld geplaatst. Als je eroverheen loopt, wordt deze tas opgepakt, en de positie van de speler die de tas heeft, wordt onthuld.

Spelers kunnen de tas weer laten vallen als ze sterven, dan wordt hij automatisch laten vallen. Er zijn geen respawns. Teamgenoten kunnen elkaar echter wel weer tot leven brengen. Het team dat de tas 60 seconden lang vasthoudt of alle tegenstanders uitschakelt, wint de ronde.

Prisoner Rescue

Bij Prisoner Rescue zijn er twee teams, aanvallers en verdedigers. Laatstgenoemden hebben een gevangene in de buurt van hun spawn. Het doel van het team is om de gevangene te beschermen tegen ontvoering door de tegenstander. Het doel van het aanvallende team is om de gevangene van het tegenstanderische spawngebied naar het extractiepunt te brengen.

De gevangene krijgt geen schade door vijandelijke schoten. De speler die de gevangene draagt, wordt vertraagd en beperkt in zijn beweging. Hij kan niet in de dekking gaan zitten of op zijn buik kruipen. Bovendien heeft hij alleen een pistool om zichzelf mee te verdedigen. Dit doet ons sterk denken aan Counter Strike Global Offensive. 

Third-Person-Modus in Call of Duty Modern Warfare II

Dat is

Terugslag van wapens

Dat valt een Call of Duty-speler meteen op - de terugslag van de wapens is duidelijk sterker. Deze is niet zo makkelijk onder controle te houden als voorheen. Of dit de eindstand is, weten we niet.

Audio in Call of Duty Modern Warfare II

Ons viel meteen op dat de stappen in Call of Duty Modern Warfare II iets te luid zijn. Het maakt het campers heel makkelijk om tegenstanders al van grote afstand te horen. Infinity Ward zal hier echter nog definitieve optimalisaties voor maken tot de finale release in oktober.

Ons oordeel over Call of Duty Modern Warfare II

Het bericht zou dit al moeten hebben overgebracht. Call of Duty Modern Warfare II heeft ons tot nu toe extreem veel plezier bezorgd en we denken dat Infinity Ward hier al heel wat goed heeft gedaan. De kritiekpunten zijn overzichtelijk en de voordelen des te meer. Het lijkt erop dat we gespaard zullen blijven van een rampzalige release zoals Battlefield 2042.