Met CHANGE: A Homeless Survival Experience publiceerde de Britse ontwikkelaar Delve Interactive een overlevingservaring van een andere soort. Tegelijkertijd worden met de verkoop van het spel liefdadige doelen ondersteund.
Bij Indie-fans maakten de makers van Delve Interactive zich onlangs een naam met het kleurrijke retroplatformer Poncho. In CHANGE: A Homeless Survival Experience zal het echter een stuk ernstiger aan toe gaan. Volgens eigen zeggen gaat het Britse studio met zijn huidige project over het lot van daklozen en willen ze de speler een indruk geven van het harde leven op straat.
CHANGE: A Homeless Survival Experience wordt volgens de ontwikkelaars tegelijkertijd begrepen als een open haatbrief en een digitale kritiek op een onverschillige maatschappij waarin de zwakkeren steeds meer naar de rand worden gedreven en aan hun lot worden overgelaten. In CHANGE: A Homeless Survival Experience nemen spelers het personage aan van vijf verschillende daklozen en vinden zichzelf terug in een willekeurig gegenereerde stad die elke keer anders zal aanvoelen en daarom met nieuwe uitdagingen zal komen.
Zodra ze de stad bereiken, moeten de spelers vechten voor hun overleven en op zoek gaan naar een uitweg uit hun benarde situatie. Ze hebben voedsel, kleding, een veilige plek om te slapen en sociale contacten nodig. De survival-simulatie komt met een uitgebreid perk-systeem dat meer dan 130 passieve en actieve vaardigheden bevat waarmee spelers hun dakloze personage kunnen ontwikkelen.
Honderden spannend geschreven "nacht-gebeurtenissen" stellen spelers in staat om actief invloed uit te oefenen op de verdere verloop van het verhaal. Tegelijkertijd bouwen de daklozen vriendschappen op en gaan ze om met het leven op straat. Volgens de ontwikkelaars van Delve Interactive zijn de verhalen en elementen van CHANGE: A Homeless Survival Experience gebaseerd op eigen onderzoek. Het Britse studio legt met name de nadruk op het feit dat het bij de survival-simulatie gaat om veel meer dan alleen een simpel spel.
Ze willen niet alleen de bestaande problemen van een welvarende maatschappij onder de aandacht brengen. Tegelijkertijd wordt 20 procent van alle inkomsten die met de verkoop van CHANGE: A Homeless Survival Experience worden gegenereerd, besteed aan goede doelen. De donaties zullen onder andere ten goede komen aan organisaties die zich inzetten voor daklozen.
Sla je slag en vind een goedkope key op Keyfuchs
Als je het project van Delve Interactive wilt onder