Google wil met zijn nieuwe streamingproject, genaamd Stadia, minstens miljarden bereiken. Cijfers die zelfs de meest succesvolle consolefabrikanten alleen maar in hun meest durfkalme dromen te zien krijgen! Het Amerikaanse grootbedrijf gooit echter niet eens zijn hoed in de vorm van concurrerende hardware in de ring: Google Stadia is een service die de berekening van games uitvoert op eigen servers en het resultaat naar het scherm van de gebruikers streamt.
Zo zijn klassieke consoles en krachtige PCs overbodig; er kan zowel op een oude computer als op een geschikt smartphone of een televisie met een Google Chromecast Ultra worden gespeeld.
Midden november is Google Stadia met een gemengd echo van start gegaan. Terwijl sommige eerder aangekondigde, maar bij de lancering ontbrekende functies of een relatief beperkt spelaanbod kritiek opleverden, wordt de baanbrekende functie van de dienst nauwelijks in twijfel getrokken. Voor geïnteresseerden die zich tot nu toe niet hebben vastgelegd op een platform, biedt het zogenaamde Cloud Gaming een optie met aangename lage instapdrempel!
Een nauw daarmee verbonden voordeel is de flexibiliteit die door de service wordt gegeven. Stel je bijvoorbeeld een gepassioneerde gamer voor die door zijn beroep veel onderweg is: Zolang zijn verblijfplaats over een adequate internetverbinding beschikt (Google raadt "ten minste 10 Mbit/s aan voor een hoge kwaliteit met 720p"), kan hij ook onderweg op elk moment toegang krijgen tot volledige blockbuster-titels, zonder dat hij in zijn koffer veel ruimte hoeft vrij te maken voor apparatuur.
Twee als oorlog en twist
Uiteindelijk staat en valt elk platform echter met de ervaringen die het zijn gebruikers kan bieden. In dit verband werd het aanbod van slechts een twintigtal (meestal al eerder op andere plaatsen gepubliceerde) titels veelal bekritiseerd, maar Google belooft snelle verbeteringen. Sommige door fans met smart verwachte games maken zelfs hun debuut op Google Stadia, voordat console-spelers de eer krijgen - zoals Darksiders: Genesis.
Het prequel draait om War en Strife, die hoofdberoepelijk rijders van de apocalyps zijn. Terwijl War alle fans van de eerste moet bekend zijn, maakt zijn met schietwapens gespecialiseerde partner zijn late serie-entree. Samen moeten ze een helemaal duivelse plannen in de kiem smoren, waarmee Lucifer zelf het evenwicht van de dingen wil verstoren.
Na drie genummerde games in het beproefde actie-avonturen genre, dat doet denken aan een mix van The Legend of Zelda en God of War, gaat de serie voor de vierde strijd over op isometrische weergave. Vooral in combinatie met het helse setting van de onconventionele aflevering worden onvermijdelijk herinneringen aan Diablo wakker, maar de concrete parallellen beperken zich vooral tot het uiterlijk: Op deze weg naar de hel spelen loot en level geen grote rol.
In plaats daarvan is de bediening van de twee wielen vergelijkbaar met de eerdere delen van de Darksiders-serie, zodat War zelfs teruggreep op vele bekende aanvallen uit zijn eigen optreden. Motiverende uitrustingsstukken, vaardigheden en verbeteringen zijn er natuurlijk wel!
Einzelkämpfer können nach Belieben zwischen War und Strife wechseln, um ihre jeweiligen Stärken geschickt auszuspielen oder ihnen strategische Verschnaufpausen zu gönnen. Daneben lassen sich Engel und Dämonen auch im obligatorischen Zwei-Spieler-Koopmodus in die Mangel nehmen.
Bereits am 05. Dezember erscheint Darksiders: Genesis für Google Stadia und den PC, während sich Konsolenspieler noch bis zum Valentinstag gedulden müssen: Die Fassung für Playstation 4, Nintendo Switch und Xbox One folgt erst am 14. Februar 2020.