De strategieën van de consolefabrikanten - We werpen een blik in de toekomst

16 Juli 2021 / by Tom Schwiha
De strategieën van de consolefabrikanten - We werpen een blik in de toekomst

Het najaar van 2020 stond in het teken van een groot gevecht tussen Sony en Microsoft vanuit het oogpunt van gamers. Beide bedrijven brachten hun nieuwe generatie consoles op de markt. Nintendo is de laatste die achteraan komt. Nintendo introduceerde onlangs een nieuwe Switch met een OLED-scherm. Deze heeft ook een nieuwe standvoet die het comfort tijdens het spelen moet verbeteren. Bovendien heeft de dockingstation nu ook een LAN-aansluiting.

De publicaties van de afgelopen tijd laten zien dat de consolefabrikanten verschillende strategieën volgen. Het onderwerp cloudgaming is tenslotte hun grote uitdaging voor de toekomst. Sommige deskundigen zien al het einde van de consoles aankomen. Dit zal niet van vandaag op morgen gebeuren, maar deze ontwikkeling lijkt zeker mogelijk. Tenslotte groeien de bandbreedtes op het internet steeds sterker, terwijl tegelijkertijd de standaard 5G zich aan het richten is op het veroveren van de massamarkt bij smartphones. Dit zal de wereld van gamers dramatisch veranderen.

Een fitnessconsole uit Duitsland

De toekomst is virtueel. Dit motto is al jaren geleden uitgeroepen, maar nooit was het zo actueel als nu. De afgelopen 16 maanden hebben de digitalisering nog een keer een geweldige impuls gegeven. Veel toepassingen en workflows zijn zonder enige moeite naar het net verhuisd. Wat in 1968 met de eerste aanschaf van een virtueel realiteit-apparaat is begonnen, moet nu ook het gebrek aan beweging van de afgelopen maanden aanpakken. Dat heeft in ieder geval een ondernemer uit München zich voorgenomen. Hij maakt gebruik van gamification-elementen in zijn zelf ontwikkelde virtuele trainer.

Hij wil de "zitautomaten" van onze tijd aanzetten tot meer beweging. Dat lijkt niet zo onwaarschijnlijk, want de markt voor virtuele realiteit, e-sports en fitness trackers boomt al jaren. Zijn start-up "Fun With Balls" heeft de sport- en spelconsole Limbic Active ontwikkeld. Deze wordt aan de muur bevestigd en volgt alle bewegingen van de speler met sensoren en camera's. De financiering vond plaats via een crowdfunding-campagne op Kickstarter.

Microsoft gaat volledig voor de cloud

Daar wordt al lang niet meer gebruik gemaakt van de uitstraling van een nieuwe console, maar volledig en alleen op de Xbox Game Pass. De cloudgaming-service moet, als het volgens Microsoft aan zou liggen, uitgebouwd worden tot een soort Netflix voor games. De onderneming kondigde zijn nieuwe prioriteiten aan bij de lancering van de Xbox Series X, en nu gaat het naar de volgende fase. Sinds enkele dagen kunnen abonnees de service ook op de pc en op iOS-apparaten gebruiken.

Op die manier wil Microsoft zoveel mogelijk klanten aanspreken en ze van zijn dienst overtuigen. Klanten kunnen dan gebruikmaken van de meeste games die beschikbaar zijn in de Xbox Game Pass. Het streamen op de pc gebeurt rechtstreeks in de webbrowser. Op iOS-apparaten, zoals de iPhone of iPad, is de eigen Safari-browser hiervoor voldoende. Met deze stap zet de onderneming uit Redmond zijn concurrenten slim onder druk, want hierdoor kunnen de games het "fysieke gevangenis" van de consoles verlaten en diep doordringen in markten die tot nu toe niet bereikt konden worden.

Nintendo houdt zich gedeisd

Nintendo focust zich intussen op verdere ontwikkeling. Dit bevestigde die geruchten die al lang de ronde doen. De nieuwe Switch zal de naam OLED-model dragen. Deze scherm zou een helderdere en contrastrijkere weergave moeten mogelijk maken dan tot nu toe. De oude modellen beschikken namelijk nog steeds over een LCD. Tegelijkertijd is de grootte van het scherm van 6,2 inch (ongeveer 16 cm) naar 7 inch (ongeveer 18 cm) gegroeid. De resolutie blijft echter hetzelfde, deze zal ook in de toekomst 720p zijn.

Ook het design en de geluidsweergave zijn verbeterd. De nieuwe standvoet is aanzienlijk breder en is traploos verstelbaar. De verbeterde Switch zal op 8 oktober van dit jaar op de markt komen en zal 350 dollar kosten. Een nieuw model is nog steeds niet in zicht. Nintendo wacht dus af en kijkt naar de ontwikkeling.

Sony vertrouwt op de PlayStation 5

Sony heeft ondertussen heel andere zorgen. De vraag naar de nieuwe PlayStation 5 blijft aanzienlijk hoger liggen dan het aanbod. Geen wonder dus dat het Japanse concern in 2022 zijn productiecapaciteiten sterk wil uitbreiden om aan de enorme vraag te kunnen voldoen. Sony-baas Kenichiro Yoshida heeft zich tot doel gesteld om de recordverkoop van de eerste PlayStation van 22,6 miljoen stuks in 2022 voor het eerst te overtreffen.

Sony blijft dus volledig vertrouwen op de overtuigingskracht van zijn merk en de uitstraling van zijn topgames. Maar zelfs een superhit als Grand Theft Auto is al op leeftijd. Volgens geruchten zou binnenkort een remaster-trilogie verschijnen, op Grand Theft Auto 6 blijven de fans nog steeds wachten. Er is dus momenteel geen strategiewijziging bij Sony te zien.

Over de auteur