De Heer der Ringen: Gollum zal een mix zijn van Prince of Persia-achtige stealth-actie, een vertakte verhaallijn en de aanwijzingen van J.R.R. Tolkien over de Stoor - eerder bekend als Sméagol - om een gloednieuw Heer der Ringen-verhaal te maken dat zou moeten passen bij de boeken en niet uit de toon zou vallen.
Stealth en nieuwe gameplay-mechanismen
Het ontwikkelstudio van het spel Daedalic sprak over de inhoud van het spel, dat bestaat uit stealth-actie en interactief, verhalend gameplay.
Gollum heeft bijna bovenmenselijke krachten en ongelooflijke klimvaardigheden (volgens de ontwikkelaars heeft hij 500 jaar lang vrijklimmen getraind). Daarom klimt hij veel om niet gezien te worden. Hij kan zelfs wandelsprongcombinaties uitvoeren en steile rotswanden afdalen als hij onder druk staat. Het gameplay suggereert dat Gollum in staat is om bijna elke oppervlakte te beklimmen en dat de levels zijn ontwikkeld met het oog op verticaliteit.
In een directe strijd is hij nutteloos, maar hij kan takedowns uitvoeren als hij zich van achteren nadert. Het probleem hierbij is dat Gollum in deze situatie moeite heeft om zijn tegenstander te doden en uiteindelijk veel herrie maakt, dus het is misschien beter om de strijd helemaal te vermijden. Als Gollum ontdekt word
De meest interessante mechaniek laat spelers beslissen of ze in een bepaalde situatie als Smeagol of Gollum willen handelen. Dit geeft je als speler in alle situaties verschillende beslissingsmogelijkheden die van invloed kunnen zijn op de verdere loop van het verhaal.
Stealth lijkt een van de hoofdpijlers van het spel te zijn, want ontwikkelaar Daedalic zegt dat Gollum voornamelijk een niet-vechttitel is. Blijkbaar gaat het bij het personage om "slimheid, niet om gevechten".
Het spel is grotendeels onderverdeeld in levels en knooppunten. Wanneer Gollum aankomt op een nieuwe plek, zijn de plekken waar hij vanuit dat knooppunt naartoe kan gaan, beperkt totdat hij een manier vindt om zich erdoorheen te werken, geheime passages ontdekt, informatie vindt of een manier vindt om zich toegang te verschaffen tot anders afgesloten gebieden.
Sommige levels zouden volledig open moeten zijn in alle drie de dimensies en vrij verkennbaar zijn. Terwijl anderen meer lineair kunnen zijn, kunnen ze vaak wel alternatieve routes hebben waarbij de speler bijvoorbeeld kan beslissen of hij liever een aantal wachten omzeilt of een risicovolle parkoerroute neemt op hoge hoogten om bij het volgende gebied te komen.
The Lord of the Rings: Gollum was al in maart 2019 aangekondigd met een release-datum voor