DOOM Eternal - hoger, sneller en verder?
Fans en DOOM-vrienden kijken met spanning uit naar de nieuwe DOOM Eternal. De verwachtingen van de spelers zijn hoog, net als de aankondigingen van de game-uitgever Bethesda Softworks (ontwikkelaar van spellen zoals Fallout 76). Geen wonder dat DOOM Eternal al in alle monden is, hoewel de release pas gepland is voor 20 maart 2020. De belangrijkste vraag is en blijft wat het spel te bieden heeft en welke verschillen er zijn met de voorganger DOOM 2016? Om dit te kunnen beantwoorden, moeten we niet alleen het spel zelf bekijken, maar ook de overwegingen en planning van de ontwikkelaars nader bekijken.
Hardcore-modus op een nieuw niveau
DOOM was altijd al bekend om zijn verschillende moeilijkheidsgraden, waarbij de hardcore-modus hier veruit bovenaan staat. Het was al in de eerste DOOM dat deze modus een speciale kracht en gameplezier gaf. Om ervoor te zorgen dat dit ook in DOOM Eternal zo blijft, hebben de ontwikkelaars hier een aantal speciale features uit de hoge hoed getoverd. De hardcore-modus belooft niet alleen het bekende gameplezier, maar ook helemaal nieuwe dungeons waarin spelers hun vaardigheden moeten bewijzen. Dit idee om hier extra dungeons toe te voegen, maakt het nog interessanter om juist deze modus in het spel te kiezen. Een opt
Battle-Pass-systeem zorgt voor discussies
Naast de vele vragen over het spel zorgde het Battle-Pass-systeem voor heel wat extra ontsteking. Volgens geruchten zou deze namelijk kosteloos zijn. Dit zou betekenen dat, naast de relatief hoge aanschafprijs voor DOOM Eternal, er nog extra kosten zouden zijn voor de speler als hij het volledige spelaanbod wenst te spelen. Op dit punt kan er echter ontspanning gegeven worden.
Zoals de game-uitgever Bethesda Softworks meldt, zal het Battle-Pass-systeem in het algemeen gratis zijn. Het principe achter het Battle-Pass-systeem is heel eenvoudig. De speler heeft de mogelijkheid XP te verzamelen door het spelen, die vervolgens kan worden gebruikt voor cosmetische dingen in het spel. Het Battle-Pass-systeem brengt dus geen voordeel in het spel, maar is eerder bedoeld voor het optische glans die de speler vrij naar zijn wensen kan ontwerpen.
Nieuwe strategieën ook buiten het spel
De meest interessante factor voor de spelers ligt niet in het spel zelf, maar in de omschakeling van het bedrijf in termen van game-ontwikkeling. DOOM 2016, de voorganger van DOOM Eternal, was opnieuw een overtuigende klassieker, zoals je niet anders had kunnen verwachten. Maar het spel had een duidelijk gebrek, wat werd opgevat als een kritie