E-Sports Boom - Is een einde van de groei in zicht?

16 November 2020, 15:38 / by Fabian Roßbach
E-Sports Boom - Is een einde van de groei in zicht?

E-sport wordt steeds populairder. Ook dit jaar ziet de branche nieuwe recordomzetten. Steeds meer mensen kijken naar de videogame-actie voor het thuismonitor of in het gigantische stadion, om hun favoriete teams aan te moedigen. Eén ding is duidelijk: e-sport is al lang geen randverschijnsel meer, maar heeft zich in de samenleving al goed gevestigd.

Dat zal in de toekomst waarschijnlijk niet snel veranderen. Integendeel: e-sport zal ook in de toekomst aan belang winnen. Waarom is dat zo? Dat is eigenlijk heel eenvoudig uit te leggen.

Stijgende kijkcijfers

Een van de belangrijkste redenen waarom e-sport steeds populairder wordt, is het toenemende aantal kijkers. Tegenwoordig kijkt al 1 op de 5 Duitsers al een e-sportsmatch. In 2017 waren het nog 3 procent, in 2018 al 14 procent - en de trend is stijgend.

Dit groeipercentage is het best te zien op de grote streamingplatforms. Daar worden de grootste e-sportskampioenschappen uitgezonden. Of het nu CS: GO, League of Legends of Dota 2 is, van jaar tot jaar registreren de platforms steeds meer kijkers uit de hele wereld die de kampioenschappen van deze bekende e-sportspellen volgen.

Dit komt onder andere doordat de markt voor computerspellen en -video's blijft groeien. Alleen in Duitsland bedroeg de omzet die vorig jaar werd gemaakt met de verkoop van spellen, abonnementen en hardware meer dan 6 miljard euro. Steeds meer mensen kopen een computer, spelconsole, videospel en digitale inhoud.

Toenemende bekendheid

Door de hogere kijk- en spelersaantallen groeit natuurlijk ook de bekendheid van de sport. Inmiddels is het begrip e-sport bekend bij meer dan 45 miljoen Duitsers. 28 procent heeft al van de sport gehoord, 37 procent weet precies wat e-sport is.

Zelfs in het gebied van sportweddenschappen is e-sport aanwezig en dus komen ook mensen in contact met de sport die zelf geen videogames spelen. Een goed voorbeeld hiervan is een van de grootste bookmakers, want Betway Sportwetten is ook beschikbaar voor e-sport. Deze reiken van Dota 2, League of Legends tot aan de klassieker Counter Strike: Global Offensive. Dus het zal in de toekomst steeds gewoner worden om buiten de eigen computer in contact te komen met e-sport.

E-sport wordt een breedtesport

Een andere bijzonderheid is dat de sport zo goed als elke leeftijdsgroep en elke opleidingsachtergrond aanspreekt. Net als voetbal verbindt e-sport de samenleving, ongeacht leeftijd, cultuur of sociale status.

Of het nu gaat om een gymnasium, een middelbare school of een basisschool, elke student speelt computerspellen. Ook in de wereld van volwassenen is e-sport inmiddels aangekomen. Hoewel het grootste deel van alle gamers jonger is dan 30 jaar, vindt ook de oudere generatie steeds meer plezier in videog

Conclusie: de E-Sports-hype

Het staat buiten kijf dat de E-Sports-industrie ook in de toekomst zal blijven groeien. Door het stijgende aantal spelers en de steeds grotere bekendheid zal de sport in de toekomst nog een grotere rol in ons dagelijks leven spelen. We zijn dan ook benieuwd hoe het verder zal gaan en kijken positief uit naar de verdere ontwikkeling van E-Sports.

Wil je ook in de toekomst op de hoogte blijven van spannende E-Sport-nieuws? Bezoek dan Keyfuchs! Ons informatieplatform houdt je altijd op de hoogte van alles wat er speelt in de E-Sports-wereld. Met onze prijsvergelijker vind je bovendien de beste E-Sport Game Keys tegen de scherpste prijzen.

Over de auteur