Escape from Tarkov - Russische loot-shooter met tactisch gameplay

17 Maart 2020, 18:54 / by Tom Schwiha
Escape from Tarkov - Russische loot-shooter met tactisch gameplay

Russische Loot-Shooter met tactisch gameplay

Escape from Tarkov behoort tot het genre van de loot-shooters en wordt ontwikkeld door het Russische studio Battlestate Games. In tegenstelling tot vele andere concurrenten in hetzelfde genre, wordt Escape from Tarkov beschouwd als een tactische hardcore-variant onder de loot-shooters, waarbij spelers loot voor altijd kunnen verliezen. De shooter wordt ontwikkeld sinds 2012 op de Unity-gameengine. Tijdens het ontwikkelingsproces is Escape from Tarkov alleen verkrijgbaar via de officiƫle website van het spel.

Als speler doe je in Escape from Tarkov een duik in de fictieve Russische regio Tarkov. De Russische overheid, de Verenigde Naties en huurlingen hebben de regio omgevormd tot een conflictgebied. Het spel presenteert zichzelf als een loot-shooter met tactische elementen. Het centrale gameplay is tegelijkertijd het uitgebreide survival-gameplay: je moet als speler de regio ongedeerd verlaten om je loot te beschermen. Met toenemende spelervaring kun je je karakter verbeteren en personaliseren met loot, de virtuele verkopers van het spel bieden je zeldzame loot en items aan.

Realisme met PvP en PvE

Escape from Tarkov is gericht op een realistische shooter-ervaring met complexe wapenmodificaties. Escape from Tarkov combineert hierbij PvP- met PvE-gameplay. Het shooter-gameplay wordt aangevuld met uitgebreide RPG- en MMO-mechanismen, die Escape from Tarkov onderscheiden van vele andere spellen. De ingame-economie is dynamisch en stelt spelers in staat items en loot met elkaar te ruilen en te handelen. Er staan al verschillende maps beschikbaar voordat het spel uitkomt, met als doel van de speler om van de ene kant van de kaart naar de andere te komen, zeldzame loot te vinden - en te overleven. Tactisch handelen is cruciaal voor succes in Escape from Tarkov.

De Russische loot-shooter is sinds 2012 in ontwikkeling. In 2016 maakte de alpha-versie van het spel zijn debuut, en in 2017 werd een closed beta uitgebracht. Bij release zal Escape from Tarkov niet als free-to-play, maar als klassiek volledig prijskaartje beschikbaar zijn. Ook zal het spel volgens de ontwikkelaar geen gebruik maken van microtransacties. Het spel van het Russische ontwikkelaars team maakte al voor release tijdens de alpha- en beta-versie opzien en won ook door het compromisloze hardcore-gameplay een passievolle fan-base.

Door de hoge moeilijkheidsgraad en het gevaar dat je loot verliest door ondoordachte acties, is Escape from Tarkov vooral bedoeld voor ervaren schietspelers met tactische aanleg. Als je een raid in Tarkov start, moet je er genoeg tijd voor nemen, ondoordachte aanvallen kunnen de hele sessie teniet doen. Het spel van het nieuwe Russische studio Battlestate Games is vooral bedoeld voor spelers van hardcore-shooters zoals DayZ, Stalker en Playerunkown's Battlegrounds.

 

 

Actuele informatie over Escape from Tarkov en prijsvergelijkingen van actuele sleutelprijzen vind je op Keyfuchs. 

Over de auteur