De terugkeer van de ontdekbare wereldkaart in Final Fantasy
Toen Final Fantasy X in 2001 uitkwam op de PlayStation 2, zorgde het niet alleen voor een revolutie binnen de Final Fantasy-serie, maar ook binnen het RPG-genre als geheel. De perfect uitgebalanceerde turn-based gevechten, de prachtige soundtrack, het meeslepende verhaal en de adembenemende graphics voor die tijd maakten het tot een van de belangrijkste delen van een van de meest invloedrijke videogame-series. Er ontbrak echter één aspect in Final Fantasy X, waar meerdere belangrijke ontwikkelaars spijt van hadden: een ontdekbare wereldkaart.
Yoshinori Kitase, producent van Final Fantasy VII Rebirth en ook regisseur van Final Fantasy VI, VII, VIII en X, vond het ontbreken van de wereldkaart pijnlijk. "We begonnen deze wereld te creëren die je kon verkennen via de wereldkaart", vertelt hij. Dat was het geval bij Final Fantasy I, maar met Final Fantasy X en de overstap naar deze real-time 3D-wereld stopte de ontwikkeling van de wereldkaart of werd in ieder geval sterk beperkt.
De kritiek op de lineariteit in Final Fantasy X
Ondanks alle lof en zijn betekenis heeft Final Fantasy X kritiek gekregen vanwege zijn lineariteit. De wereld opent zich pas echt tegen het einde van het hoofdspel. Zelfs dan is de beste manier om de wereldkaart te verkennen door interessepunten te selecteren in een luchtschip - wat in strijd is met hoe het team het zich had voorgesteld vóór Final Fantasy X.
De heroriëntatie met Final Fantasy VII Rebirth
Met de release van Final Fantasy XV in 2016 keerde de verkenbare wereldkaart terug en in Final Fantasy VII Rebirth wil Square Enix dit concept van een moderne RPG-wereldkaart nog verder ontwikkelen. De enorme, verkenbare wereld van Final Fantasy VII Rebirth zit vol met verhaalmissies, zijmissies en minigames, wat de wereldkaart uitbreidt tot ver buiten wat we hebben gezien in recente Final Fantasy-games.
De vrijheid van de spelers staat centraal
De studio hoopt dat dit spelers aanmoedigt om de verschillende soorten inhoud te verkennen en ermee om te gaan. "Een deel van ons speldesign voor Rebirth is dat je in het hoofdspel Yuffie en Under Junon redt en dan verder gaat naar Junon en Costa del Sol", vertelt Hamaguchi. Spelers moeten hun eigen avonturen kunnen vormgeven, gebaseerd op hun interesses.
Final Fantasy VII Rebirth - De releasedatum
Final Fantasy VII Rebirth wordt op 29 februari uitgebracht op de PlayStation 5.