Forza Motorsport - Is dit de revolutie van het racegenre?

25 November 2020
Forza Motorsport - Is dit de revolutie van het racegenre?

Forza Motorsport: de revolutie van het racingspelgenre?

Traditioneel behoort de Forza Motorsport-reeks tot de eigen titels waarmee Xbox Game Studios de technische mogelijkheden van een nieuwe Xbox-console wil verkennen. Het zal dan ook maar weinigen verrassen dat Forza Motorsport één van de eerste titels was die tijdens de grote Games Showcase voor de Xbox Series X werden aangekondigd.

Zoals gebruikelijk is het ontwikkelingsstudio Turn 10, gevestigd in Redmond, Verenigde Staten, verantwoordelijk voor de ontwikkeling. Het is momenteel nog onduidelijk wanneer het nieuwe racingspel uiteindelijk zal worden uitgebracht. Aangezien in juni 2020 werd gezegd dat de ontwikkeling nog in een vroeg stadium verkeert, is het waarschijnlijk dat fans pas eind 2021 met Forza Motorsport kunnen rekenen. Het is mogelijk dat de release zelfs pas in 2022 zal plaatsvinden.

Hoewel Turn 10 nog steeds zwijgt over het releasevenster, zijn er ondanks het vroege ontwikkelingsstadium al eerste details naar buiten gebracht over de doelen die door de ontwikkelaars worden nagestreefd. Nadat de Forza Motorsport-franchise de laatste tijd een beetje op een hoog niveau is gestagneerd, formuleerde game-director Dan Greenawalt in een interview het ambitieuze doel om het genre van racingspellen te revolutioneren en met Forza Motorsport de pole position van het racinggenre te veroveren.

 

Om dit doel te bereiken, maakt Turn 10 volgens Greenawalt gebruik van de technische mogelijkheden van de nieuwe Xbox- of hardwaregeneratie. Zo wordt de interne Forzatech-engine bijvoorbeeld aangepast voor weergave in native 4K-resolutie bij 60 frames per seconde en geactiveerd ray-tracing. Dankzij de nieuwe engine zal, volgens Turn 10, het mogelijk zijn voertuigen en ongelukken weer te geven in een kwaliteit die we nog niet eerder hebben gezien. Er zullen ook verbeteringen zijn aan de engine, waarvan ook de Forza Horizon-serie van Playground Games zal profiteren.

Om ervoor te zorgen dat de speler een zo authentiek mogelijke ervaring heeft, zullen de bekende Drivatars in Forza Motorsport ook worden bijgewerkt. Hier zal een netwerk van neurale AI ervoor zorgen dat de gedragingen van de speler nog nauwkeuriger worden verwerkt en naar de wereldwijde Drivatars worden overgedragen. Omdat de sfeer van een racingspel in niet te onderschatten mate afhangt van zijn geluid, zal ook in dit gebied worden verbeterd.

Een belangrijk onderdeel van het audio-upgrade is de zogenaamde "Foldback Hall", waarmee een soort ray-tracing voor geluiden wordt gecreëerd, waarmee een dynamische en realistische geluidsimulatie kan worden gemaakt. Omdat de Xbox Series X en moderne pc-componenten over een dedicated audio-hardware beschikken, gaat het niet ten koste van de CPU en zou het, volgens ontw