Free2Play spellen - Zijn ze de toekomst van pc-spellen?

18 December 2022
Free2Play spellen - Zijn ze de toekomst van pc-spellen?

De vraag is in de afgelopen jaren al vaak gesteld en er zijn verschillende meningen over. In dit artikel worden verschillende aspecten beschouwd die van toepassing zijn op het Free2Play-model. Vanuit het oogpunt van de speler zijn Free2Play-titels altijd met gemengde gevoelens te beschouwen, aan de ene kant kun je de spellen gratis spelen, aan de andere kant kun je hier op de lange termijn vaak veel geld uitgeven dan voor een aankoopgame. De markt is echter al jaren in de lift en dus hebben veel uitgevers dit soort spellen, inclusief de bijbehorende monetisering, voor zichzelf ontdekt.

Er zijn sterke aanwijzingen voor een langdurige boom in dit gebied: zo zouden er al meer dan 80% van alle Free2Play-spellen op Steam zijn voorzien van een Pay2Win-model. Als verdere indicatie kan worden genoemd dat ontwikkelaars zich de afgelopen jaren steeds meer hebben beziggehouden met monetisering met behulp van ingame valuta en lootboxen.

Fortnite en League of Legends als voorbeeld

Spellen zoals Fortnite en League of Legends brengen nieuwe manieren van geld verdienen met pc-games. De toekomst van pc-games is een onderwerp dat heet besproken wordt door spelers en ontwikkelaars. Meestal zien spelers het onderwerp meer negatief, terwijl ontwikkelaars en uitgevers het proberen te verdedigen.

Fortnite, een Battle Royale-shooter met ongeveer 300 miljoen downloads sinds zijn release in augustus 2017, is een van de meest gespeelde videogames ooit geworden en heeft inmiddels een enorme hype veroorzaakt dankzij de optionele inhoud die je achteraf in de game-shop kunt kopen: Binnen een jaar nadat het spel uitkwam, had de ontwikkelaar al 1 miljard dollar verdiend met microtransacties in de Itemshop! Dus spelers hebben 1.000.000.000 dollar uitgegeven aan het spel, hoewel je het helemaal gratis kunt spelen.

Steam, Epic Games Store en co. maken de trend mogelijk

Steam, de grootste online distributiekanalen voor pc-games, heeft recent zijn 20-jarig jubileum gevierd. De platform werd in 2003 uitgebracht en heeft meer dan 100 miljoen actieve gebruikers. Op Steam zijn meer dan 15.000 spellen beschikbaar om te kopen - waaronder AAA-titels zoals Star Wars: Battlefront 2 of The Witcher 3: Wild Hunt, maar ook klassieke indie-games zoals Super Meat Boy.

Steam heeft een gamer-community van meer dan 130 miljoen gebruikers en dus meer dan 130 miljoen potentiële spelers voor Free2Play-titels. Bij het bladeren kunnen de spelers dus per toeval op een Free2Play-titel stuiten en deze direct downloaden. Op deze manier komen ook kleinere ontwikkelaars, zonder grote advertentiebudgetten, aan spelers over de hele wereld. Tegelijkertijd is de drempel om een spel eenvoudig te testen. Alleen de schijfruimte en de snelheid van je eigen internetverbinding.

Ook andere platformen, zoals Epic Games, maken dit concept mogelijk voor spelers en ontwikkelaars. 

Het Free2Play-probleem

Het probleem met Free2Play-spellen is dat ze vaak een Pay2Win-model hebben dat is gericht op het feit dat spelers geld uitgeven aan steeds meer en nieuwere in-game-items.

Pay2Win (ook bekend al

Wat zijn in-game valuta's eigenlijk?

In-game valuta's zijn geen echte valuta's, maar virtuele valuta's die in het spel worden verdiend en kunnen worden gebruikt om spullen of diensten te kopen. De ontwikkelaars van deze spellen verdienen geld met in-game valuta's, die je met echt geld kunt ruilen. De meeste spellen laten spelers echter ook toe om met de tijd en met veel inspanning in de verschillende spelmodi zelf nieuwe items te verdienen. Soms zijn er echter ook in-game valuta's die je alleen met echt geld kunt krijgen.

Het probleem met lootboxes

Lootboxes zijn een populaire manier om geld te verdienen met in-game valuta. Ze bevatten meestal een selectie van bepaalde, virtuele items voor het spel en kunnen pas worden geopend na aankoop. Daarna ontvang je willekeurig één of meer van de items uit de lootbox. Het beste item is hierbij maar met een extreem kleine kans te winnen, die vaak tussen de 0,01 en 0,1% ligt. Dat maakt een winst erg verleidelijk en is puur geluk.

Ontwikkelaars moeten wel even nadenken over lootboxes. Als een uitgever of ontwikkelaar geld wil verdienen aan lootboxes, moeten deze wel aantrekkelijke items bevatten. Er zijn meestal twee soorten lootboxes in spellen te vinden.

Lootboxes kunnen onderverdeeld worden in verschillende categorieën:

  • Winstbox: Bevat items of skins

  • Progressiehulp: Helpt de speler bij zijn voortgang in het spel

Om ervoor te zorgen dat er ook op lange termijn steeds nieuwe lootboxes door de bestaande spelers gekocht worden, worden er steeds weer nieuwe inhouden gemaakt. Tijdelijke aanbiedingen verhogen hierbij de druk op de spelers en dus zijn er echte verzamelaars in de spelersgemeenschap.

De toekomst van Free2Play games

De markt is al jaren aan het groeien en daarom hebben veel uitgevers deze manier van monetisering voor zichzelf ontdekt. Er zijn tegenwoordig bijna geen AAA-titels meer die zonder loot-boxen of iets dergelijks kunnen. De kostendruk in de videogame-industrie is enorm hoog, omdat de graphics steeds hoger worden, waardoor ontwikkeling duurder wordt. Ook de door spelers geëiste complexiteit van het spel zelf vereist steeds meer middelen en medewerkers bij de ontwikkelaars.

Omdat spelers in Fortnite en andere Free2Play-titels laten zien hoe bereid ze zijn om echt geld uit te geven aan inhoud, is er geen einde aan de trend in zicht. We verwachten eerder dat het aandeel van games nog veel verder zal toenemen. Vooral ontwikkelaars kunnen zo ook nog maanden en jaren na de ontwikkeling constante inkomsten genereren. Met klassieke koopjes is dat meestal niet mogelijk.

Wat vind je van Free2Play-titels? Zijn ze een vloek of een zegen?