Gamescom 2020 - Hoe verloopt de "digitale Gamescom" precies?

14 Mei 2020
Gamescom 2020 - Hoe verloopt de "digitale Gamescom" precies?

Gamescom - De grootste videogamebeurs ter wereld trekt jaarlijks meer dan 350.000 bezoekers naar het bijna 200.000 m² grote Kölner expositiecentrum. Geen wonder dat grote namen zoals Nintendo, EA en Activision op de lijst van meer dan 1.000 exposanten staan, om hun nieuwste videogamehits te presenteren.

Ook in de zomer van 2020 zou Köln weer moeten worden overspoeld door gamers uit de hele wereld, maar de coronapandemie vernietigde, net als vele andere plannen, dit evenement. Maar ondanks het annuleren van de Gamescom 2020 is er een kleine glimp van hoop, want er wordt momenteel aan een "digitale Gamescom" gewerkt.

In dit artikel lees je hoe deze precies zal verlopen en wat de nieuwste informatie hierover is.

In het bericht van 17 april 2020 op de officiële Gamescom-website staat dat de Gamescom dit jaar "helemaal digitaal" zal zijn. Natuurlijk worden tickets die al zijn gekocht, terugbetaald, ook al zullen er voor de digitale Gamescom kaarten in de verkoop gaan. Een "digitale Gamescom" klinkt in eerste instantie als een gekke borrel, maar het zal echt in de zomer van 2020 plaatsvinden.

Omdat shows op het podium een groot deel van de videogamebeurs uitmaken, zullen deze waarschijnlijk als livestream beschikbaar zijn op platformen zoals Twitch of YouTube. Deze oplossing is zeer waarschijnlijk en ook eenvoudig te implementeren door de exposanten. Het blijft echter

Maar de Gamescom bestaat natuurlijk niet alleen uit shows op het podium, maar ook uit talloze stands waar je zelf de nieuwste games van uitgevers kunt testen. Ook hiervoor moeten er mogelijkheden zijn, maar die zijn niet zo eenvoudig te implementeren als show-live streams. Een mogelijke oplossing zou zijn om tickethouders een ​​persoonlijke gamecode te geven, zodat het nieuwe videogame thuis voor een bepaalde tijd kan worden getest.

Hierbij doen zich echter meerdere problemen voor, aan de ene kant kunnen codes worden doorverkocht of gehackt en aan de andere kant kunnen tickethouders geen toegang hebben tot de juiste consoles.

Desondanks lijken deze twee mogelijkheden van live stream en personal game code de meest waarschijnlijke methoden die je op de digitale Gamescom kunt beleven.

Op internet doet ook een zeer abstracte en vreemde idee van een "VR-Gamescom" de ronde. Volgens dit idee zouden bezoekers via een VR-bril vanuit huis virtueel door de gangen van de videogameshow kunnen lopen en ook virtueel urenlang in de rij staan ​​voor de nieuwste games.

Het principe van de VR-Gamescom lijkt dus het meest op een echte Gamescom, maar de uitvoering is meer dan twijfelachtig.

In het bijzonder zijn er twee problemen: aan de ene kant hebben maar weinigen een ​​VR-bril thuis, waardoor de kaartverkoop aanzienlijk zou