Het Metroidvania-genre omvat een reeks spelmechanismen. Deze spelmechanismen zijn bekend geworden door de videospelen Metroid uit de jaren '80 en Castlevania: Symphony of the Night uit 1997. Het woord Metroidvania is dus een samenstelling van Metroid en Castlevania.
Het Metroidvania spelconcept
Het basisconcept van Metroidvania is een spelwereld die bestaat uit verbonden levels. Aan het begin van een Metroidvania spel zijn veel gebieden en levels in eerste instantie niet toegankelijk. Pas door het vinden, verzamelen en veroveren van nieuwe wapens, upgrades en gereedschappen kunnen spelers deze gebieden stukje bij beetje vrijspelen en verkennen. Zo vergroten spelers ook steeds hun vaardigheden. Deze moeten dan vaak ingezet worden in gevechten met eindbazen, waardoor ze een dynamische moeilijkheidsgraad krijgen. Dergelijke elementen vind je bijvoorbeeld ook in een klassieker van het 2D actiegenre, zoals Mega Man X uit 1994.
Klassieke Metroidvania spellen waren meestal 2D platformers. In deze spellen werd er meer waarde gehecht aan een niet-lineaire opbouw. Dat betekent dat het door exploration vaak mogelijk was om eerder geheime gebieden te bereiken, als bepaalde items op het juiste moment gevonden werden. Andere spelers weer kunnen een heel andere weg door het spel vinden. Hierdoor kenmerken Metroidvania spellen zich door het regelmatig terugkeren naar al eerder doorlopen spelsecties, waarin spelers dan eerder verscholen deuren kunnen openen, en bij onbereikbare items kunnen komen.
De invloed van het Metroidvania spelconcept kan echter nog steeds in veel 3D videospelen waargenomen worden. Verschillende elementen vind je bijvoorbeeld in Batman
Metroidvania Boom tussen 2010 en 2020
Daarnaast is er de afgelopen 10 jaar vooral bij Indie Studios een fulmineuze terugkeer van het genre geweest. Zo combineren spellen als Dead Cells, Iconoclasts en Hollow Knight verschillende Metroidvania-mechanismen met andere genres. Tot de puur Metroidvania-spellen van de afgelopen jaren behoren onder meer de platformers Ori and the Blind Forest en The Messenger.
Twee huidige, door critici geprezen Metroidvania-games zijn Kunai, dat in februari 2020 voor Microsoft Windows en Nintendo Switch is uitgekomen, en Ori and the Will of the Wisps. Laatstgenoemde game is op 11 maart 2020 voor Microsoft Windows en Xbox One uitgebracht.
Of het nu Guacamelee!, Axiom Verge, Salt and Sanctuary of Owlboy is: game-keys voor dergelijke en vele andere Metroidvania-spellen en spellen met Metroidvania-elementen vind je in ons Keyfuchs-vergelijkingsportaal. Kijk daar gerust eens rond en ontdek de vele voordelige aanbiedingen.