De Worms zijn al sinds 1995 bezig op de pc, diverse consoles en smartphones. Het spelconcept van de meer dan 30 titels uit het Worms-universum is steeds vergelijkbaar. Zo nemen meestal acht tegen acht wormen het tegen elkaar op in willekeurig gegenereerde kaarten. Het doel is om het andere team te verslaan met allerlei leuke wapens in een rondegebaseerd verloop. Dit eenvoudige, maar leuke spelconcept kan ook vandaag nog overtuigen en is perfect voor multiplayerpartijen.
Team17, de ontwikkelaar van de Worms-reeks, heeft een nieuwe Worms-titel voor 2020 aangekondigd. De teaser die op 9 maart 2020 is uitgebracht, gooit echter meer vragen op dan antwoorden. De 50 seconden durende video begint met korte gameplay-fragmenten uit de bekendste Worms-spellen, die op een tv worden doorgezapt. Na een tijdje wordt het beeldgroter en wordt de verouderde tv met antenne zichtbaar, die verloren in de ruimte staat. En dan wordt het interessant. Met een strijdkreet stort een geanimeerde Worm zich op de tv en slaat die met een honkbalknuppel kapot. Vervolgens vliegt de legendarische wapen van de spelreeks met een heilige granaat het beeld in. De Worm probeert de granaat met een zelfverzekerde slag uit de ruimte te slaan, maar faalt en explodeert. Uit de rook van de explosie komt uiteindelijk het releasejaar 2020 tevoorschijn.
Wat heeft Team17 dan wel voor nieuws in deze nieuwe Worms-game? Aangezien de Worm het oude in de vorm van de tv vernietigt, verwachten fans een doorbraak in het gameplay. De overstap naar een 3D-visueel kan echter niet betekenen dat er al eerder een game uitkwam waarin spelers zich vrij in de ruimte konden bewegen. In 2003 kwam namelijk al Worms 3D uit, waarin spelers zich vrij in de ruimte konden bewegen. Tegelijkertijd is ook een VR-game onwaarschijnlijk. Dit zou Team17 al in de teaser hebben aangegeven en de VR-markt blijft ondanks het succes van Half Life Alyx een niche. Campagnes en missies zijn ook geen nieuwigheid en maken ook deel uit van veel Worms-games. Misschien richt Team17 zich wel op deze idee en breidt het uit. Mogelijk zijn er bijvoorbeeld Worms als helden met speciale vaardigheden en stats die de speler tijdens de campagne verbetert. Daarnaast speculeren sommigen ook over een battle royale-modus of het opheffen van het rondeprincipe. Team17 zal echter aarzelen om zo diep in het succesformule van Worms door te dringen.
De doelgroep zou zich ondanks deze onzekerheid toch niet moeten veranderen. Worms blijft waarschijnlijk een klassiek multiplayer-spel dat een snelle en vermakelijke spelsessie voor tussendoor mogelijk maakt. Worms is hierbij bedoeld voor zowel casual-spelers als vielspelers, omdat het eenvoudig te leren en moeilijk te beheersen is. Een heilige granaat naar de tegenstander gooien lukt iedereen al in de eerste ronde. Maar om ervoor te zorgen dat deze ook een bunkermilitaire basis in grote afstand raakt, nadat hij van een muur is afgekaatst, met inbegrip van de tegenwind, vereist het enige ervaring. Vanwege de cartoonachtige optiek is Worms ook geschikt voor alle leeftijden. Zo was bijvoorbeeld de klassieker Worms Armageddon al vanaf 6 jaar vrijgegeven.
Team17 heeft in de afgelopen jaren tal van titels ontwikkeld buiten het Worms-universum. De meest bekende zijn waarschijnlijk The Escapists, Overcooked, Yooka-Laylee, Automachef en The Room. Bovendien experimenteerde Team17 al met VR in de titel Lethal VR en bracht het met Worms 4 spellen uit voor de smartphone.