De fascinatie van Inside
De conclusie van "Inside" is een van de meest raadselachtige afsluitingen van een game in de recente tijd, wat het verhaal onbevredigend of zelfs onvolledig kan doen lijken - maar met een beetje extra inzicht kunnen verwarde kijkers betekenis vinden in de laatste sequentie. Het is een uitdaging om het einde van de puzzel-platformer van Playdead te bereiken; uiteindelijk vereist het probleemoplossing met weinig tot geen hulp, afgezien van af en toe een schijnwerper die je de weg wijst. Ondanks alle moeilijkheden waarmee ze geconfronteerd worden, is het eindresultaat niets dan vreemdheid en onduidelijkheid.
Aan het einde van "Inside" wordt de naamloze protagonist opgenomen in een wezen genaamd Huddle, dat het verontrustende resultaat lijkt te zijn van wetenschappelijke experimenten en ogenschijnlijk bestaat uit menselijke ledematen. Als collectieve Huddle moeten ze proberen te ontsnappen uit de faciliteit. Tot verwarring draagt bij dat "Inside" simpelweg eindigt zodra het de Huddle lukt om te ontsnappen. De abrupte conclusie, gecombineerd met het verlies van individuele autonomie en algemene groteskheid, heeft velen (begrijpelijkerwijs) doen afvragen wat het einde van "Inside" eigenlijk betekent.
Wat gebeurt er echt aan het einde?
Hoewel veel in het spel open voor interpretatie is, is een van de overheersende theorieën over het einde van het spel "Inside" dat de protagonist eigenlijk werd bestuurd door het Huddle, dat alleen maar wilde ontsnappen om verdere experimenten te vermijden. Als je bedenkt dat de jongen een beveiligde faciliteit is binnengedrongen en precies wist waar hij naartoe moest om de puzzels van Inside op te lossen en het Huddle te bevrijden - uiteindelijk werd hij er zelf een onderdeel van - dan is het logisch om te geloven dat het wezen hem op de een of andere manier heeft misbruikt.
De alternatieve theorie
De Huddle Mind Control-theorie maakt veel zin als je het grotere geheel bekijkt. Er is echter nog een andere prominente theorie over de ware betekenis van het einde van "Inside", met name in relatie tot het geheime einde van het spel. Zoals bij veel andere geheime eindes, moeten bepaalde vereisten worden voldaan om dit specifieke resultaat te behalen.
Om het geheime einde van Inside te krijgen, moeten 14 verborgen lichtbollen worden gevonden en uitgeschakeld. Daarna moet de helm worden uitgeschakeld. Daarna verliest de protagonist zijn vrije wil en valt hij in dezelfde positie als de andere gedachteloze drones in het spel. De donkere scène suggereert dat de jongen eigenlijk de hele tijd werd gecontroleerd door een externe kracht - maar niet door het Huddle.
Dit zou een soort commentaar kunnen zijn op de speler of kunnen wijzen op een wetenschapper. Van de blobachtige Huddle tot de controle door een onbekende derde partij, beide plausibele verklaringen voor het einde van het spel "Inside" zijn even duister als dubbelzinnig.
Conclusie
Aan het einde blijft Inside een spel vol geheimen en puzzels - precies zoals wij gamers het graag hebben! Het biedt zowel spannende uitdagingen als stof tot nadenken. Dus pak je Steam Key, zet je grijze cellen aan het werk en dompel jezelf onder in de mysterieuze wereld van Inside!