De gaming-industrie is uitgegroeid tot de dominante entertainmentindustrie. Het heeft lang geleden films en muziek achter zich gelaten. Het enorme succes is echter niet alleen te wijten aan technische innovaties, zoals internet en steeds sneller groeiende bandbreedtes.
Gaming maakt steeds meer gebruik van de populariteit van films om hun eigen producten te promoten en uit te steken boven het massaal aanbod van nieuwe producties. Daarvoor kopen de ontwikkelaars de juiste licenties en gooien ze kort na de release van de film al de bijbehorende games op de markt.
Jumanji en Jurassic World
Je vindt ze in alle soorten en maten. Films worden vandaag de dag niet alleen als bordspellen uitgevoerd, maar ook als console- of onlinegames. Zodra een film, zoals "Jumanji", succes heeft in de bioscoop, wordt hij interessant voor de gaming-industrie. Het is dus geen wonder dat "Jumanji" ook als slot beschikbaar is, want het avonturenfilm was destijds een van de grote verrassingshits van het seizoen. In dit geval was de film ook nog eens over een bordspel, dat schreeuwde gewoon om een passende uitvoering door de gaming-industrie.
Ook in het slot duikt de speler in de wereld van het magische bordspel "Jumanji". Om de juiste sfeer te creëren, biedt de gokkast geweldige animaties. De schepsels uit het regenwoud bewegen zich over het scherm en de geluiden creëren een junglegevoel. Op deze manier laten de ontwikkelaars een fantasiewereld ontstaan.
In de natuur bewegen ook de angstaanjagende dinosaurussen van "Jurassic World". De slot toont die omgeving die filmfans al kennen van de vele blockbusters in de bioscoop. De gokkast laat ze in de huid kruipen van een onderzoeker die op zoek is naar de grote prijs. De bonusrondes zijn nauw verwant aan de film "Jurassic World".
Blade Runner en Star Wars
Soms hebben films wat tijd nodig. Dat was ook het geval met "Blade Runner". In de bioscoop bleek de baanbre
Superhelden zonder einde
Wat goed werkt in de bioscoop, wordt ook overgedragen naar de gaming-wereld. Het grote scherm wordt al jarenlang gedomineerd door de superhelden van Marvel. Tegelijkertijd probeert DC zijn helden ook te etablisseren. In de videogame-industrie spelen beide comic-giganten al lang een grote rol. Of het nu "Batman", "Spiderman" of "Wolverine" van de "X-Men" is, ze hebben allemaal hun publiek gevonden. Gezien het overweldigende succes in de bioscopen zijn de licenties een hete commodity onder videogame-producenten. Uiteindelijk garandeert de uitvoering voor pc of consoles hetzelfde succes, als de ontwikkelaars inzetten op een spannend verhaal en uitstekende graphics.
Maar het hoeft niet altijd de film te zijn die de gaming-producenten inspireert om een speluitvoering in opdracht te geven. Steeds vaker gaat Hollywood dezelfde weg en verfilmt het succesvolle games. Het beste voorbeeld hiervan waren de "Lara Croft"-films met Angelina Jolie in de hoofdrol. Ze probeerden hetzelfde immense succes van de figuur ook in de bioscoop te herhalen. Dit lukte slechts gedeeltelijk, maar veroorzaakte een hele golf van videogame-verfilmingen. De meest succesvolle serie zou "Resident Evil" zijn. Het maakte het tot dan toe relatief onbekende ex-model Milla Jovovich tot een ster. "Resident Evil" heeft tot op heden niets van zijn kracht verloren, want Netflix sprong ook op de kar en produceerde e