Het rondebasisspel King's Bounty uit 1990 zette de toon voor de ontwikkeling van rollenspellen. Ontwerper Jon Van Caneghem maakte gebruik van zijn ervaring met de productie van King's Bounty om vervolgens de tactische rollenspelreeks Heroes of Might and Magic op te zetten. Het plezier was dan ook groot toen de Russische videogamefirma 1C Company in 2019 aankondigde aan een directe opvolger met de titel King's Bounty II te werken.
King's Bounty II gaat het 3D-tijdperk in
De aankondigingstrailers toonden echter een verrassende verandering ten opzichte van de klassieke titels: het verkennen van de game-wereld vindt nu volledig in 3D plaats. Voor de gevechten schakelt King's Bounty II dan over naar de klassieke, isometrische perspectief. De 3D-passages brengen de presentatie van het spel dichter bij bekende AAA-rollenspellen zoals Dragon Age. Ook het kiezen van een held met achtergrondverhaal en de focus op karaktervormende elementen en beslissingen in dialogen kennen we uit Dragon Age. Maar net zo goed kan gezegd worden dat Dragon Age onder andere is beïnvloed door games zoals Heroes en King's Bounty.
Meer Dragon Age of Heroes?
King's Bounty II belooft een mix te zijn van klassiek strategisch spel en moderne verkenning. Fans moeten zich dus aanpassen aan een ander spelgevoel. Het is een gedurfd project dat een unieke spelervaring kan brengen: een veelzijdige fantasiewereld grondig verkennen zonder in te