New World - Koloniseer de nieuwe wereld!

06 Augustus 2020 / by Tom Schwiha
New World - Koloniseer de nieuwe wereld!

Het tweede spel van internetgigant Amazon, New World, combineert de sociale component van Eve Online met het resourcemanagement van Minecraft en de actie-RPG-elementen van Dark Souls om een ​​nieuwe gemengde genre te creëren.

Het spel is tegelijkertijd het meest ambitieuze spelproject tot nu toe van Amazon, dat een sandboxspel is, gemaakt door spelers voor spelers. De titel New World zou je al een vaag idee moeten geven van de inhoud van het spel. Het spel heeft als doel de kolonisatie van een nieuw continent in een parallel universum van de 17e eeuw en valt daarmee in dezelfde periode waarin de eerste nederzettingen door Engelse kolonisten in Noord-Amerika ontstonden. De omgeving doet denken aan ongekoloniseerd Amerika en bestaat uit bossen, groene weiden, moerassen en bergketens.

De game-wereld bevat antieke artefacten van verdwenen culturen, maar geeft de voorstelling van inheemse volkeren op. Naast zwart kruit en vuurwapens heb je ook toegang tot spreuken, wat de bovennatuurlijke aard van de game-wereld benadrukt. De aanwezigheid van monsters en demonen lijkt op deze manier niet geforceerd en onderscheidt het spel van de massa.

Net als bij de verovering van het paradijs door Columbus staat hier vanaf het aanlanden het verzamelen van grondstoffen en de bescherming van de landerijen centraal. Idealiter zou dit in een gemeenschap binnen het spel moeten gebeuren, vergelijkbaar met de handelsmaatschappijen die de eeuw van ontdekkingen aan het begin van de 15e eeuw aanwakkerden. Jouw gemeenschap werkt samen door jullie middelen te bundelen, basis te bouwen en later mogelijk een andere nederzetting de oorlog te verklaren om jullie land te vergroten. Er moeten rivaal en zelfs de elementen overwonnen worden om deze nieuwe wereld te veroveren.

Naast de strijd speelt belegering een bovenliggende rol in New World. Het samenspel bij een belegering kan als volgt verlopen: In plaats van het hoofdkwartier van een andere gemeenschap frontaal aan te vallen, dragen jullie een kruitvat naar de achterkant om deze te laten ontploffen. Jullie steken de lont aan en het verrassingseffect van de ontploffing geeft jullie de kans de vijand te verslaan. De strijd verloopt hierbij volgens het patroon dat bekend is uit het spel Dark Souls. Een balk symboliseert de uithoudingsvermogen van je karakter, die met elke slag van je zwaard afneemt en beïnvloed wordt door voorwerpen die je draagt. Een verkeerde stap tijdens de strijd kan snel pijnlijke gevolgen

Over de auteur