Ori and the Will of the Wisps - nog beter dan zijn voorganger

29 Maart 2020 / by Tom Schwiha
Ori and the Will of the Wisps - nog beter dan zijn voorganger

Wat hebben wij spelers moeten wachten! Toen Ori and the Will of the Wisps op de E3 2017 werd aangekondigd, was er nauwelijks te raden dat het nog verder drie jaar zou duren voordat we ons weer in de fantastische wereld van het kleine bosgeestje zouden mogen begeven. Zijn voorganger, Ori and the Blind Forest, is in recordtijd van geheimtip tot modern klassieker uitgegroeid.

Terecht: Het spel van Moon Studios bracht ons met geweldige sprongen, een aantrekkelijke sfeer en een tranenwekkend verhaal in vervoering. En we hebben nog niet eens de fenomenale soundtrack genoemd! We hebben gekeken of de opvolger, uitgebracht in maart 2020, aan zijn voorspellingen kon voldoen en of hij de paar fouten van zijn voorganger kon uitwissen!

Op zoek naar Ku

Geen zorgen overigens: het spel vereist geen voorkennis van Ori and the Blind Forest. Toch is het de moeite waard om Ori op zijn eerste avontuur te vergezellen vanwege de hoge kwaliteit van de voorganger. Het nieuwe deel sluit naadloos aan op het verhaal. De bosgeest en zijn vrienden Gumo en Naru zorgen voor een nieuw familielid: de kleine weesuil Ku.

Het is Ku die uiteindelijk de basis legt voor het nieuwe ondernemen. Want zodra Ori en het kleine beestje tijdens een vluchtpoging in een onweer terechtkomen, storten ze gescheiden van elkaar neer in het bos. Oris missie is duidelijk: hij moet de jonge uil vinden en redden van de schrik en gevaren van de duisternis! Wat een simpel verhaal lijkt, blijkt eenmaal meer een indrukwekkende inspanning.

Springen, slaan en verkennen

Wat het spel betreft, vertrouwen spelers op bekende concepten. Ori and the Will of the Wisps is een klassiek Metroidvania in een nieuw jasje. Dus we springen met de bosgeest door een afgesloten wereld van bossen, oases en grotten. Of kleurrijk of donker: de vele levels zijn individueel ontworpen en creëren een levendige en homogene omgeving.

Vrienden van de eerste zullen zich onmiddellijk thuis voelen. De spring-, klim- en vechtspellen zijn niet alleen intuït

Eenvoudig en toch complex

In het Metroidvania-genre is het gevoel voor het spelen van cruciaal belang om te bepalen welke doelgroep wordt bediend. Bij Ori and the Will of the Wisps bewijzen de ontwikkelaars van Moon Studios voor een tweede keer dat ze het thema van het vinden van een goede balans begrijpen. Hoewel de wereld complex en progressief lijkt, voelen spelers zich maar zelden verloren. Zelfs niet als ze zich door moeilijke gevechten heen slaan of door gebieden springen waarin een verkeerde klik betekent dat je onmiddellijk sterft.

Ervaren Ori-spelers vinden zichzelf snel terug. Beginners zullen blij zijn met levels die lijken op tutorials, waardoor ze gemakkelijker in het spel kunnen komen. Toch zou niemand moeten denken dat ze geen uitdagingen hoeven te verwachten. Zelfs hardcore gamers zullen het spel af en toe vervloeken - alleen om vervolgens nog gelukkiger te zijn dat Ori ze weer heeft geholpen. In ongeveer 15 uur spelplezier zijn zowel afwisseling en spanning als gevoelens en emoties gegarandeerd!

Over de auteur