Het nieuwe idee achter de gepatenteerde controller van Sony
De huidige generatie spelconsoles breidt de grenzen van controllers al uit. Met name de DualSense-controller van de PlayStation 5, die haptische feedback en adaptieve triggers heeft geïntroduceerd, is geprezen om zijn nieuwe functies. Het lijkt er echter op dat Sony niet op zijn lauweren rust, maar in plaats daarvan werkt aan het verleggen van de grenzen.
Het bedrijf heeft onlangs een nieuw controller-ontwerp gepatenteerd dat een elastisch gebied bevat dat van vorm en temperatuur kan veranderen en kan reageren op verschillende fysieke inputs zoals aanraking, drukken, draaien en wrijven. Natuurlijk betekent dit niet per se dat het ooit werkelijkheid wordt. Het toont echter wel de intentie van Sony om innovatief te blijven. Als dit idee goed wordt uitgevoerd, kan het fantastisch zijn. Aan de andere kant kan het ook een stap terug zijn voor de branche als het in enkele veelvoorkomende valkuilen terechtkomt.
Potentieel voor verhoogde immersie en toegankelijkheid
Spelontwikkelaars streven er voortdurend naar om hun spellen meer immersie te geven. Sony's gepatenteerde controller zou in dit opzicht zeker meer mogelijkheden bieden. Veranderingen in vorm en temperatuur van de controller zouden omgevingen en interacties veel immersiever maken. Ontwikkelaars zouden ook creatiever kunnen worden door bijvoorbeeld enge horrorscènes te benadrukken met koude handen of intense momenten te versterken met hitte.
Een grotere keuze aan inputs zou de immersie verder kunnen verhogen door spelers te vragen bepaalde acties op het scherm fysiek uit te voeren via het elastische gebied van de controller. Deze functie zou ook nieuwe opties voor gameplay kunnen bieden door een grotere verscheidenheid aan bewegingen mogelijk te maken, vergelijkbaar met extra toetsenbordopties op de achterkant van de DualSense Edge die meer opties en aanpassingen voor spelers creëren.
Tenslotte zouden deze nieuwe inputopties een scala aan nieuwe toegankelijkheidsmogelijkheden kunnen bieden. Spelers die moeite hebben om meerdere knoppen in te drukken tijdens het spelen, zouden het elastische gebied kunnen gebruiken om in plaats daarvan verschillende sensorische inputs te gebruiken om hun bewegingen op het scherm te besturen. Hoewel dit niet iedereen zal helpen, kan een dergelijke controller de hobby voor een breder publiek openen, wat alleen maar positief kan zijn.
Mogelijke problemen en de vraag naar kosten
Hoewel immersie een belangrijk aspect van videogames is, moet er een fijne balans worden gevonden. Als games te immersief worden, kan dit de spelervaring voor veel spelers negatief beïnvloeden, omdat niet elke speler door hyperrealisme wil worden opgeslokt. Gaming is voor veel mensen een ontsnapping en het kan daarom contraproductief zijn als het te realistisch of complex wordt.
Bovendien kunnen de elastische en temperatuurafhankelijke functies snel in de vergetelheid raken als ontwikkelaars ze niet zinvol gebruiken of als het niet de moeite waard is om tijd aan te besteden. Natuurlijk blijft het succes van deze gepatenteerde controller af te wachten (als het er al komt), maar een cruciale factor zal ongetwijfeld de kosten zijn.
De productiekosten van een dergelijke controller zouden waarschijnlijk zeer hoog zijn, wat invloed zou hebben op de consumentenprijs. Als het een dure, optionele premiumcontroller is, is het mogelijk dat ontwikkelaars niet de nodige middelen zullen inzetten om de functies te ondersteunen. Als het de volgende standaardcontroller moet zijn - bijvoorbeeld voor de PlayStation 6 - kan dit de prijs van het consolepakket verhogen en veel mensen van de hobby afhouden.
Wat Sony kan leren van de VR-gamingindustrie
VR-gaming heeft vergelijkbare problemen en Sony moet daarvan leren als het gaat om het innoveren van zijn controllers. Hoewel de technologie zeer immersief is, geven veel fans de voorkeur aan het eenvoudigere gevoel van traditioneel console-gamen. Ook de prijs is een groot probleem dat Sony in overweging moet nemen als het succesvol wil zijn met deze gepatenteerde controller.
Uiteindelijk blijft het afwachten of Sony's nieuwe controllerontwerp ooit werkelijkheid wordt en of het een game-changer kan worden voor de branche. Tot die tijd kunnen we alleen maar uitkijken naar meer informatie en ons in de tussentijd blijven vermaken met de uitstekende DualSense-controller van de PlayStation 5.