De zwarte palen die je in het spel in verschillende kleuren ziet oplichten, verschijnen overal in de wereld van Karmesin en Purper. Welke rol ze spelen, vertelt het spel je niet direct.
Met de mogelijkheid om de open wereld volledig vrij te verkennen, kun je tijdens je reis steeds weer mysterieuze palen ontdekken die in de grond steken. Je kunt ze wel uit de grond trekken, maar als je dat doet, vervallen ze meteen tot stof en zijn ze verdwenen. Wat deze palen betekenen, blijft een geheim - tenzij je de cursus geschiedenis aan de academie bezoekt.
Voordat we beginnen: maak je niet meteen vanaf het begin veel zorgen over de palen. Het zijn endgame-inhoud, waardoor je je rustig kunt concentreren op de drie hoofdverhaallijnen. Je hebt toch alle vaardigheden van Miraidon of Koraidon (afhankelijk van de editie) nodig voordat je alle palen kunt vinden.
Je kunt natuurlijk wel meteen vanaf het begin alle palen verzamelen die je vindt. In de kleuren geel, groen, blauw en paars lichten ze op. Er zijn er 8 van elke kleur in de wereld. Als je alle palen hebt verzameld, opent zich het portaal van een van de vier schrijnen die in Paldea zijn verspreid. Nadat je de geschiedeniscursus aan de academie hebt afgerond, kun je ook de poorten op