Ongeveer 50 jaar geleden werd de wereld van de entertainmentelektronica gerevolutioneerd. Aan het begin van de jaren '70 waren er voor het eerst gokkasten en daarmee de eerste afgeleiden van videogames. Toen was het spel Pong, dat de eerste stap naar succes zette.
De automaten stonden in supermarkten, bioscopen en andere openbare ruimten. Voor een mark kon je toen een rondje spelen. Een heel klein prijsje, als je bedenkt hoe de prijs curve van de spellen zich nog zou ontwikkelen.
Maar hoe ziet het prijsniveau van videogames er nu uit? Is het sinds de eerste stappen van de ontwikkelaars enorm gestegen? En hoe ziet de toekomst eruit?
We kijken hierbij terug naar het verleden, waar je de spellen alleen in de winkel of bij een postorderbedrijf kon kopen.
Hoe waren de prijzen toen?
Neem de Atari 2600, uitgebracht aan het begin van 1980, dan zie je hier snel dat het prijsniveau van de spellen toen niet veel afweek van de games van vandaag. Dus de reguliere prijzen van de games schommelden tussen de 100 en 170 DM, wat ongeveer 50 - 85 euro is. De basisprijs van spellen was toen dus al op een vergelijkbaar niveau.
Toen de Playstation 2 uitkwam, kostte een nieuw spel daarvoor gemiddeld 60 euro. Hoewel je soms zou kunnen denken dat de
Wat zit er achter de prijzen?
Waarbij natuurlijk tegenwoordig veel meer kosten achter de prijzen zitten dan nog 30 jaar geleden. Alleen al door de steeds groeiende ontwikkelaarstudio's wordt de concurrentie in verschillende sectoren steeds sterker, waardoor producenten gedwongen worden tot steeds meer innovaties en technische vernieuwingen.
Ook zijn natuurlijk serverkosten en het salaris van de werknemers aspecten die bij het berekenen van de prijs aan de eindgebruiker in acht moeten worden genomen.
DLC's en in-game valuta
Het is al een aantal jaar een populaire aanpak van ontwikkelaars om na de release nog inhoud voor een spel te publiceren. Men heeft de mogelijkheid om extra levels of nieuwe maps tegen een vergoeding te kopen. De prijs van deze DLC's is hierbij verschillend.
Vaak krijgen de studio's veel kritiek op deze aanpak, omdat de inhoud soms al bestaat bij de release van het spel en alleen nog maar hoeft te worden ontgrendeld door aankoop. Het komt ook vaak voor dat de aangekochte uitbreidingen niet in verhouding staan tot hun prijs.
Aan het begin was deze vorm van extra inhoud vanwege allerlei technische beperkingen nog niet mogelijk. Het was dus in het belang van de ontwikkelaar om alle plannen voor het spel ook in te laten vloeien of zelfs zo snel mogelijk aan een tweede deel