De motivatie van een Russische EA ligt al langer in de lucht en moet nu de brokkelende landesspelindustrie redden.
Tijdens een bijeenkomst van vertegenwoordigers van de technologische sector en overheidsfunctionarissen in december vorig jaar werden ideeën verzameld om de spellenindustrie in leven te houden. Een daarvan was het genereren van een land-specifiek EA. Dit zou ook hoogwaardige Russische spellen beter kunnen vermarkten.
Redding van de industrie
Om de Russische spellenindustrie te redden, moet er een financiële injectie komen - en wel een flinke. Voor de hulpmaatregelen hebben de overheden meerdere miljarden dollar geïnvesteerd. Of dat allemaal de moeite waard is, staat op een ander vel.
De ARKIVS, een non-profitorganisatie voor de ontwikkeling van computergaming en andere sporten, heeft hiervoor een document opgesteld om concrete doelen te formuleren voor het redden van de Russische spellenindustrie. Daarnaast moeten er naast de Russische EA vier Russische spelengines worden geproduceerd, twee nieuwe spelconsoles worden geproduceerd en moeten er tegen 2030 een miljard buitenlandse gebruikers worden gewonnen. Tegen de achtergrond van de nog steeds aanhoudende oorlog in Oekraïne, de sancties tegen het land en de massale vlucht van veel spelletjesbedrijven, lijken deze doelen ver weg van het bereik.
Wat denk jij?