De oude Ultima-spellen zijn een klassieker. Geen wonder dus dat de gamer-scene opveerde toen Richard "Lord British" Garriott sprak over een onofficiƫle opvolger. Zijn naam? Shroud of the Avatar: Forsaken Virtues! Het spel presenteert zichzelf als een MMO-spektakel met singleplayer-optie in een soms meer, soms minder open wereld.
Terwijl de testfase kritiek met zich meebracht en veel gamers eerder teleurgesteld dan enthousiast leken, hebben de ontwikkelaars fijngesleuteld en het spelerseffect verbeterd. Shroud of the Avatar is misschien geen nieuw Ultima Online. Maar wie over de kleine mankementen heen kan kijken, zal genieten van een interessant MMO dat zijn eigen kwaliteiten in het middelpunt stelt!
Geavanceerde karaktercreatie
Bij het maken van je karakter heb je alle mogelijke opties tot je beschikking. Shroud of the Avatar geeft de voorkeur aan het niet dwingen van zijn spelers in strakke klassensystemen. In plaats daarvan kiezen ze zelf waar de reis naartoe gaat. Dit trucje vereist een kleine hoeveelheid ervaring. Het is zeker niet ondenkbaar dat spelers na een paar uur beseffen dat ze de verkeerde keuzes hebben gemaakt.
Hoe dan ook: Shroud of the Avatar is perfect voor gamers die over de rand willen kijken, geen uitdaging uit de weg gaan en zich willen verdiepen in een spel dat geen perfecte skilltree biedt. Het is spannender dan ooit om je aan te sluiten bij gilden en groepen en te profiteren van individuele voordelen van leden.
MMORPG met Single-Player-modus?
Düstere Overlords, Zombies, geheimnisvolle Schwerter und Ruinen: Hinsichtlich der Story bewegt sich Shroud of the Avatar auf gewohntem Terrain. Wie so oft liegt es primär an den Spielern selbst, für eine interessante Umgebung zu sorgen und die riesige Welt mit Leben zu füllen. Das funktioniert hervorragend, da die Entwickler auf ein umfangreiches Crafting- und Housing-Konzept gesetzt haben. Spielern steht es sogar frei, Land zu kaufen und riesige Burgen zu errichten.
Da mutet es schon komisch an, dass ein Singleplayer-Modus implementiert wurde. Mag es auch sinnvoll sein, Spieler zu bedienen, die lieber offline und allein in die Tasten hauen: So richtig möchte das Abenteuer ohne echte Mitspieler nicht funktionieren.
Een droom voor boekenwurmen
MMO's leven van de mogelijkheid om je te verliezen in een wereld die niet kleurrijker of interessanter zou kunnen zijn. En in elk geval is de grote verscheidenheid aan quests die de hele avond duren indrukwekkend. Maar hun uitvoering is eerder bedoeld voor boekenwurmen. Terwijl de concurrentie zet in op een spraakuitvoer, worden de avonturen in Shroud of the Avatar verteld in de vorm van tekst.
Dat is alles behalve slecht, maar het wordt op den duur wel een beetje vermoeiend. Spelers hebben namelijk zoveel dialogen te lezen dat er wel eens een beslissing over het hoofd gezien wordt, omdat deze gewoonweg is overgeslagen. Bovendien blijkt het een nadeel te zijn dat de NPCs zelden reageren op de speler en zijn voortgang. Soms lijkt het erop dat ze ons zelfs niet eens opmerken. Jammer!
Waarom is het kopen van een Shroud of the Avatar Key de moeite waard
Shroud of the Avatar is een uniek spel - daar is geen ontkomen aan. Bijna alles ging fout tijdens de ontwikkeling, wat er maar fout had kunnen gaan. Toch weet het MMORPG te boeien met diepgang en zijn unieke karakter. Wil je zelf op avontuur gaan, dan is het verstandig om je aan onze prijsvergelijker te houden!