Silent Hill: Ascension - De moeilijke start van de heropleving van een cult-game serie

14 November 2023, 08:07 / by Tom Schwiha
Silent Hill: Ascension - De moeilijke start van de heropleving van een cult-game serie

De mislukte comeback van Silent Hill

Hallo gamer, had jij ook zulke hoge verwachtingen van Silent Hill: Ascension? Dan deel je waarschijnlijk de teleurstelling van veel fans. In plaats van de langverwachte heropleving van de cultserie, kreeg het spel veel kritiek te verduren. Maar wat ging er mis bij Ascension?

Sinds het abrupte einde van Silent Hills verkeerde de serie in onzekerheid. Maar toen er verschillende aankondigingen werden gedaan van nieuwe spellen en een remake van Silent Hill 2, ontstonden er hoop op een heropleving. Helaas weerhielden verschillende tekortkomingen Silent Hill: Ascension ervan om zijn volledige potentieel te benutten.

Een ongewoon spelconcept

Silent Hill: Ascension is een mix van een tv-serie en een "Kies je eigen avontuur"-stijl van spel. Alle kijkers mogen tegelijkertijd stemmen en beslissen welke richting het verhaal opgaat. Een spannend concept, maar helaas kon het niet iedereen overtuigen.

Waar past Silent Hill: Ascension in de serie?

Ascension volgt zes hoofdpersonages die op twee verschillende locaties wonen, die verbonden zijn door een reeks sterfgevallen en mysteries. Met de onheilspellende stad, de cultelementen en de aanwezigheid van monsters heeft Ascension veel van de verwachte kenmerken van de Silent Hill-spellen. Maar deze verwijzingen waren niet genoeg om het spel tot de gehoopte heropleving te maken.

Gebrek aan diepgang in vergelijking met de klassieke Silent Hill

Ondanks vele verwijzingen naar de klassieke Silent Hill-titels ontbrak het Ascension aan subtiliteit. In tegenstelling tot eerdere spellen werden psychologische elementen en monster-symboliek openlijk uitgesproken in plaats van aan de speler overgelaten te worden.

Interactiviteit als struikelblok van Ascension

Het interactieve element was een centraal onderdeel van het spel - een idee met veel potentieel. Maar helaas werd de uitvoering van deze interacties al snel een belangrijk kritiekpunt van Ascension.

De betekenis van Silent Hill: Ascension voor de serie

Ascension zou het startschot moeten zijn voor de heropleving van de serie. Maar in plaats van de charme van de vroege spellen over te brengen, teleurstelde het met een middelmatig verhaal, haperende animaties en een twijfelachtige in-game economie. Toch zou de aankomende remake van Silent Hill 2 de kans kunnen hebben om de zwakke punten van Ascension goed te maken.

Over de auteur