Six Days in Fallujah: De controversiële shooter krijgt een releasedatum - Alles wat je moet weten over het spel en zijn geschiedenis

03 Juni 2023 / by Tom Schwiha
Six Days in Fallujah: De controversiële shooter krijgt een releasedatum - Alles wat je moet weten over het spel en zijn geschiedenis

Startdatum voor Six Days in Fallujah

Het controversiële tactische shooter-videospel Six Days in Fallujah heeft eindelijk een startdatum gekregen: op 22 juni verschijnt de Early-Access-versie voor Windows-pc's op Steam. Het spel speelt zich af tijdens een van de bloedigste operaties van de Irakoorlog en is ontwikkeld door Highwire Games en uitgegeven door Victura.

Eerste details over gameplay

Met de start op 22 juni zullen er vier coöperatieve missies voor vier spelers beschikbaar zijn op procedureel gegenereerde stedelijke kaarten. Deze moeten de onzekerheid van de strijd en de onbeperkte herspeelbaarheid simuleren. Een onlangs uitgebrachte trailer toont de gameplay van Six Days in Fallujah met voice-overs van Amerikaans militair personeel dat daar heeft gevochten.

De Tweede Slag om Fallujah

De operatie die in het spel wordt weergegeven, is de Tweede Slag om Fallujah, die plaatsvond in november 2004. Het wordt beschouwd als "de grootste stedelijke aanval sinds 1968" en verwijst daarmee naar het Tet-offensief van het Noord-Vietnamese leger. Spelers kunnen coöperatief vechten als speciale troepen of Iraakse soldaten en tijdens de slag burgers tegenkomen. Er zijn tijdens de Early-Access-fase nog meer coöperatieve missies gepland, waaronder verhaalmissies die ware verhalen uit de Tweede Slag om Fallujah nabootsen.

Controverse en kritiek

Six Days in Fallujah is een uiterst controversieel spel dat veel burgerlijke slachtoffers (800 volgens het Internationale Rode Kruis) en getraumatiseerde Amerikaanse soldaten en mariniers heeft achtergelaten. Het werd voor het eerst voorgesteld in 2009 en veroorzaakte onmiddellijk scherpe kritiek in de mainstream media, wat ertoe leidde dat Konami zich terugtrok uit het project. Atomic Games, de oorspronkelijke ontwikkelaar, ging twee jaar later failliet.

Ontwikkelingsteam en achtergrond

In 2021 nam het Highwire Games-studio het project over. Het team bestaat uit brancheveteranen zoals Jaime Griesemer (Halo en Infamous), Jared Noftle (medeoprichter van Airtight Games), Marty O'Donnell (audio-directeur en componist voor de Halo- en Destiny-serie) en voormalige ontwerpdirecteuren en kunstenaars van Bungie. De uitgever Victura werd opgericht door Peter Tamte, een voormalig vice-president van Bungie Studios die ook betrokken was bij de oorspronkelijke versie van Six Days in Fallujah.

Conclusie

Met de releasedatum van 22 juni komt Six Days in Fallujah eindelijk dichterbij. Ondanks de aanhoudende controverse en de moeilijke ontwikkelingsgeschiedenis lijkt het spel een interessante mix te bieden van tactische shooter en authentieke nabootsing van een historische gebeurtenis. Of het aan de hoge verwachtingen zal voldoen, valt nog te bezien. Als je op de hoogte wilt blijven of interesse hebt om een Six Days in Fallujah Key te bemachtigen, houd dan onze website in de gaten.

Over de auteur