Soldaat - het klassieke online multiplayer spel

10 Mei 2020
Soldaat - het klassieke online multiplayer spel

Iedereen die geïnteresseerd is in online multiplayer games, heeft vast wel eens van het Poolse spel Soldat gehoord. Dit werd oorspronkelijk uitgebracht in 2002 en maakte snel furore onder spelers tijdens LAN-parties. Bijna 20 jaar later is de hype rondom het spel nog niet gezakt; het wordt beschouwd als een hybride tussen de klassieke games Worms en Counter-Strike. Van Worms leent Soldat de graphics en game-design, maar het gameplay is meer dat van een actie-shooter. Spelers kunnen tegen KI-tegenstanders, maar ook online of via het internet tegen gamers uit de hele wereld spelen.

Alle nieuws over de klassieker Soldaat

Nadat Soldaat in 2002 is uitgebracht, hebben de ontwikkelaars het spel continu verder ontwikkeld voordat ze in 2016 met de update naar versie 1.7.1 de voorlopig laatste versie van het spel presenteerden. Maar omdat de hype rondom het spel niet afnam, kunnen spelers nu genieten van verdere ontwikkelingen in Soldaat.

Dit begon ermee dat Soldaat in maart 2020 beschikbaar werd op Steam - en dus voor een nog grotere groep videogamefans - een uitgebreidere en verbeterde versie van Soldaat 1.7.1. Een geïntegreerde toegang tot Discord maakt het spelers erg gemakkelijk om contact te houden en elkaar uit te nodigen voor spellen.

Verdere verbeteringen die zijn doorgevoerd met de Steam-versie van Soldaat, met de laatste update op 20 april 2020:

  • P2P-netwerken voor lokale multiplayergevechten
  • Grafische problemen zijn opgelost, waaronder het bekende "big grotek bug"
  • Verschillende opties toegevoegd, zoals het spel ook in windowed mode kan worden uitgevoerd
  • Problemen met toetsenbordinvoer zijn opgelost

Soldier - voor fans van Worms en actieshooters

Soldier verenigt de krachten van het rondebasis 2D-spel Worms met het gameplay van moderne first-person shooters, zoals Counter-Strike. De speler kijkt bij Soldier naar wat er gebeurt vanuit een 2D-perspectief, maar stuurt - in tegenstelling tot Worms - slechts één spelfiguur aan. Het spel vindt in realtime plaats en het gaat erom de tegenstanders - of het nu computergestuurde tegenstanders of echte spelers zijn in een lokaal netwerk of online - te verslaan.

Hiervoor staan, net als bij andere spellen in deze categorie, allerlei verschillende wapens ter beschikking waaruit de speler kan kiezen. Er zijn verschillende spelmodi, zoals Deathmatch of "Capture the Flag", die afwisseling bieden. De figuur wordt met het toetsenbord bestuurd, terwijl er met de muis wordt gericht en geschoten.

 

Wie zitten er achter Soldier?

Soldier is ontwikkeld door een Poolse ontwikkelaarsteam. De uitvinder en hoofdontwikkelaar Michal Marcinkowski werkte door de jaren heen samen met een aantal andere ontwikkelaars, zoals Nick Cooper, Gregor A. Cieslak, Jacob Lindberg, Reko Tiira of Tony Libell. Het spel is gemaakt in de programmeertaal Delphi. Er zijn geen andere spellen van het ontwikkelaarsteam bekend.

 

Soldier - een con