Het Duitse parlement heeft een nieuw jeugdbeschermingswet aangenomen die de verkoop van videogames met lootboxes aan minderjarigen zou kunnen verbieden. Lootboxes, die vaak met in-game-valuta worden gekocht en dan worden geopend om een willekeurig item in het spel te krijgen, verschenen aan het begin van de jaren 2000 in videogames om deze te monetariseren. Lootboxes worden vaak vergeleken met gokken en zijn omstreden omdat ze spelers die echt geld uitgeven in competitieve spellen, een voordeel geven. Een aantal landen heeft daarom regelgeving ingevoerd om het gebruik van lootboxes in spellen te beperken.
Epic Games en de lootboxes
Ook Epic Games heeft onlangs problemen met lootboxes gehad, toen ze gedwongen werden lootboxes terug te geven nadat ze werden geconfronteerd met een rechtszaak. De rechtszaak kwam van een minderjarige speler die beweerde dat de verkoop van lootboxes misleidend is omdat Epic Games de drop-rates van items niet openbaar maakt. Aan het einde van vorig jaar werd EA aangeklaagd door een groep mensen die beweren dat het bedrijf spelers manipuleert om de aankoop van lootboxes te bevorderen. De rechtszaak beweerde dat EA Sports zijn gepatenteerde "Dynamic Difficulty Adjustment" -technologie gebruikte om de moeilijkheidsgraad in spellen zoals Madden en FIFA te verhogen om spelers ertoe te bewegen lootboxes te kopen om beter spelers te krijgen.
Het verbod