Duizenden planeten, honderdduizenden regels code, schip- en buitenpostbouw, ruimtegevechten, jetpacks, flora en fauna om te documenteren, grondstoffenwinning en een centraal verhaal dat een eenvoudige maar ontroerende vraag probeert te beantwoorden: 'Wat is er daarbuiten?' Het is veilig om te zeggen dat er veel te ontdekken valt in onze Starfield-review. Tot nu toe hebben we ongeveer 20 uur in het spel gespeeld op de Xbox Series S. Hoe presteert de meest verwachte RPG van dit jaar?
Nou, tot nu toe is Starfield niet precies de grensverleggende, de melkweg veroverende ervaring waarop ik had gehoopt, maar het heeft me zeker op meerdere belangrijke gebieden weten te imponeren.
Een hobbelige start van het avontuur
Ik begin deze recensie echter met een waarschuwing - Starfield heeft even tijd nodig om op gang te komen en is in het begin moeilijk te waarderen. Je eerste drie of vier uur zullen waarschijnlijk teleurstellend zijn in vergelijking met hoe het spel vooraf werd besproken en gehypet.
Het is verrassend dat Starfield zo slecht begint en dat het spel in het begin zo ingewikkeld is. Maar de dingen worden gemakkelijker en wanneer alles begint te openen, voelt Starfield veel meer als het spel dat het zou moeten zijn.
De magie van het verkennen van planeten
De belangrijkste attractie die Bethesda de spelers voorafgaand aan de release heeft gepresenteerd, is het vooruitzicht om duizend Starfield-planeten te verkennen. Dit was de hyper-ambitieuze kern van het spel, waarbij spelers werden losgelaten in een enorme melkweg met een mix van handgemaakte en procedureel gegenereerde inhoud.
Zodra je voeten de grond raken, schittert Starfield echt. Ik was al onder de indruk van hoeveel handgemaakte locaties er zijn en hoeveel daarvan erg uniek en memorabel zijn. De steden en zelfs sommige kleinere steden en nederzettingen zijn een genot om te verkennen.
Gevechtssysteem: Meer dan alleen een bijzaak
De verfijnde en vermakelijke gevechten van Starfield hebben me tot nu toe ook onder de indruk gebracht. Gevechten zijn vaak een afterthought in Bethesda RPG's, maar niet hier. De verscheidenheid aan wapens en hoe goed elk van hen aanvoelt, was een aangename verrassing.
Eerste indrukken en afsluitende gedachten
Over het algemeen geniet ik tot nu toe erg van Starfield, maar het is verre van perfect - beloften van adembenemende, grensverleggende ruimteverkenning zijn niet volledig waargemaakt, de gebruikerservaring is verrassend onhandig en er waren enkele prestatieproblemen. Toch ben ik volledig onder de indruk van de wereldbouw van Bethesda, het solide gevechtssysteem van Starfield en de verbazingwekkende hoeveelheid handgemaakte inhoud in dit spel.
Het is te hopen dat de zoektocht naar artefacten net zo indrukwekkend is als de zijmissies en factiemissies die ik tot nu toe heb ervaren.