Starfield zal waarschijnlijk een van de grootste games van 2023 worden. Nadat het Bethesda-spel eigenlijk al dit jaar had moeten verschijnen, is er tenminste een gameplaytrailer van 15 minuten uitgebracht als troost.
In de trailer hebben we heel wat nieuws over Starfield kunnen leren kennen. We hebben de gameplaytrailer voor je geanalyseerd en het belangrijkste samengevat.
Meer dan 1.000 planeten
Er zullen meer dan 100 sterrenstelsels zijn in Starfield. In de video was er een klein stukje van een galaxiekaart te zien, met daarnaast Alpha Centauri, Jaffa, Narion en ook het Sol-stelsel. Dat is dus het stelsel waar wij ons thuis noemen. Misschien is het dus mogelijk om Mars te bezoeken, voordat Elon Musk er een voet op zet. In een latere sequentie loopt een speler op een stoffige, rode planeet langs een half begraven NASA-rover.
Karaktercreatie
In het gedeelte met karaktercreatie zijn er naast een paar kleine aanpassingsmogelijkheden ook interessante dingen te zien. De eigenschap "Starter Home" is ook daar te zien. Deze wordt als volgt beschreven: "Je hebt een klein huis op een rustige kleine maan, maar dit is met een hypotheek van 50.000 credits bij GalBank geplaatst." Een andere eigenschap genaamd "Kid Stuff" was ook te zien en werd als volgt beschreven: "Je ouders zijn gezond en je kunt hun huis bezoeken. Aan de andere kant moet je 10% van het geld dat je verdient aan hen sturen." Dit klinkt wat perfide, maar op de lange termijn zal het huis met de hypotheek waarschijnlijk meer opleveren.
Lockpicking
Het kraken van sloten is al bekend uit Fallout en Skyrim, en het zal ook een plek krijgen in Starfield. Met de zogenaamde "Digipicks" moet je elektronische sloten kraken. Ze fungeren als digitale versie van een stuk ijzerdraad en zullen waarschijnlijk ook worden verbruikt.
Stomme karakter
In de trailer was geen enkele scène te zien waarin je eigen karakter spreekt. Dit heeft Bethesda later nog eens officieel bevestigd. In Starfield zal je eigen karakter stom blijven.
Weltraum Religionen
In de toekomst van Starfield zullen religies blijven bestaan en een belangrijke rol spelen in het spel. In het eigenschapssysteem werd gesproken over "Raised Universal", wat een korting lijkt te bieden in de zogenaamde kerkwinkel. Maar als je een Raised Universal bent, kun je de "the Enlightened store" niet gebruiken.
Een andere religie lijkt de "Serpent's Embrace" te zijn, oftewel de "Umarmung der Schlange". Als je sinds je kindertijd de "Große Schlange" hebt aanbeden, krijg je dan een gezondheids- en uithoudingsboost na elke zwaartekrachtsprong.
Genmanipulatie voor karakteraanpassing
In Starfield zijn er genetische laboratoria die het DNA van de speler kunnen veranderen. Zo kunnen zowel het uiterlijk als de vaardigheden van je eigen karakter worden aangepast. Dit kennen Fallout 4- en Skyrim-spelers al uit de oudere Bethesda-titels.
Complexe Skillsystem
In het video was ook een fragment van het Starfield-vaardigheidssysteem te zien. Dit is verdeeld in 5 categorieën: Fysiek, Sociaal, Gevecht, Wetenschap en Tech. Met behulp van vaardigheidspunten kunnen de verschillende categorieën vaardigheden verbeteren, die op hun beurt weer zijn onderverdeeld in verschillende rangen. Dus onder "Gevecht" zal er bijvoorbeeld de "Ballistiek" -vaardigheid zijn. Dit wordt beschreven met "Eeuwen van conflicten hebben aangetoond: als het gaat om het elimineren van bedreigingen, is vuur een van de meest betrouwbare middelen".
De verbeteringen van de rangen zijn:
Rang 1: Ballistische wapens veroorzaken 10% meer schade.
Rang 2: Ballistische wapens veroorzaken 20% meer schade.
Rang 3: Ballistische wapens veroorzaken 30% meer schade.
Rang 4: De reikwijdte van ballistische wapens wordt met 30% verhoogd.
Een ander element van het vaardigheidssysteem of de vaardigheden zijn uitdagingen voor deze. Zo is te zien dat bij de vaardigheid "Gevecht - Targeting" de eerste van 125 uitdagingen is "Dood 125 vijanden zonder te mikken". Of er en welke beloningen er zijn voor het voltooien, is niet duidelijk.
Craftingsysteem
Net zo interessant is het crafting-systeem dat het maken van nieuwe wapenmods mogelijk maakt. Hiervoor zijn grondstoffen nodig die je zelf kunt delven of in winkels kunt kopen.
Buitenposten bouwen
Dit is een van onze favorieten uit de video - het uitkijkpostsysteem. Deze kun je zelf maken en samenstellen met behulp van een bouwblokkensysteem. Je moet vrij kunnen kiezen waar en hoe deze uitkijkposten zijn. In deze kunnen onderzoek, energieopwekking en het delven van grondstoffen plaatsvinden. Zodat het ook op grotere schaal werkt, kun je NPCs instellen die bepaalde taken voor je overnemen. Op deze manier kun je je eigen uitkijkpostimperium opbouwen.
Eigen ruimteschepen maken
Net zo opwindend als de mogelijkheden van de buitenposten is het maken van je eigen ruimteschepen. Deze bestaan uit verschillende modules en geven je meer vrijheid dan ooit tevoren. Deze modules zijn van verschillende fabrikanten en hebben ook andere stijlen. Om het nog een eigen touch te geven, kan elke module apart worden gekleurd.
Net als bij de buitenposten, kun je een bemanning van NPCs samenstellen voor je ruimteschip. Maar door de grootte van het ruimteschip is dit ook noodzakelijk. Of het systeem beter is voor je, moet iedereen waarschijnlijk zelf beslissen. We maken ons alvast klaar voor ruimteschepen die er gek uitzien en elk natuurwet in de weg staan.