De opwinding voor Streets of Rogue 2
Ik ben buitengewoon enthousiast over Streets of Rogue 2, de opvolger van het beste meeslepende spel van 2019, waarin je een vampier, hacker, gorilla of barman kon spelen. Sinds de aankondiging in oktober vorig jaar heb ik gretig informatie hierover opgezogen. Gelukkig is ontwikkelaar Matt Dabrowski begonnen met een reeks ontwikkelaarsdagboeken waarin hij een kijkje geeft in de functies, inspiratiebronnen en natuurlijk de ontwikkeling van het spel.
Van Deus Ex tot Dwarf Fortress: De inspiratie achter Streets of Rogue 2
In tegenstelling tot de eerste Streets of Rogue belooft de opvolger een enorme en naadloze open wereld met talloze systemen om opkomende chaos te veroorzaken, evenals bouwen en landbouw in de stijl van Stardew Valley. Het klinkt behoorlijk ambitieus en ik kijk uit naar meer.
Wat kunnen spelers verwachten in de open wereld van Streets of Rogue 2?
"Dabrowski vraagt zich af in het ontwikkelaarsdagboek: "Wat kunnen spelers verwachten in de open wereld van Streets of Rogue 2?" Allereerst wordt de kaart procedureel gegenereerd met handgemaakte individuele gebouwen en kleine locaties. Jouw eigen kaart zal bestaan uit "grote steden, kleine steden, bossen, meren, oceanen, eilanden en een groot wegennetwerk" en ongeveer 10.000 keer groter zijn dan een kaart uit het oorspronkelijke spel.
De gevolgen van jouw acties
Wat mij het meest enthousiast maakt, is de manier waarop Dabrowski beschrijft hoe de wereld reageert op jouw acties. Als je acties onderneemt die leiden tot meer macht voor maffiosi, zul je meer gangsters in de stad zien. Vernietig een voedselfabriek? Bereid je dan voor op stijgende voedselprijzen.
Invloeden en inspiraties
Dabrowski noemt verschillende invloeden en de meeste zullen je niet verrassen. De tijd tot aan de Deus Ex-referentie in de video (TTDER) is gelukkig kort en Dwarf Fortress wordt ook vroeg genoemd. Maar Dabrowski noemt ook Bethesda in verband met de spelwereld, die allerlei bewoners heeft die hun dag op hun eigen tijdsschema en grillen doorbrengen - totdat je ze misschien overrijdt met een vrachtwagen.
Een spel voor systeemliefhebbers
Ik ben al lang een voorstander van het idee dat Bethesda-games meer moeten focussen op hun systematische eigenaardigheden en zich moeten losmaken van hun geautoriseerde verhalen. Ik moet je zeggen dat ik enthousiast ben dat er blijkbaar iemand is die het met me eens is en zich heeft toegelegd op het onafhankelijk ontwikkelen van dit spel.
Dus als je klaar bent voor een nieuw avontuur en je Steam Keys al klaarliggen, zie ik je op de straten van Streets of Rogue 2.