Een droombaan in game development. Probeer je geluk in Gamedev
Het werken in de game-industrie wordt vaak gezien als de droom van een gamer en meer als hobby dan als serieus bedrijf. Toch willen veel mensen in game development stappen: ervaren kunstenaars, onervaren ontwikkelaars, animatoren en testers. Vandaag gaan we praten over de voor- en nadelen van werken in game development, wat de banen in de game-industrie zijn en hoe je kunt beginnen in game development.
Wil je beginnen met gameontwikkeling: waar moet je beginnen en hoe kun je begrijpen of het de moeite waard is om het te proberen?
Bij Gamedev zijn er veel verschillende richtingen waarin je je kunt ontwikkelen. We zullen later praten over bepaalde beroepen, maar nu richten we ons op hoe je kunt begrijpen of er een plek voor je is in de gaming-wereld. Het is logisch om je vaardigheden en talenten te analyseren om te begrijpen welke kennisgebieden overheersen. Of je nu een journalist bent met scenario-ervaring, een programmeur met een achtergrond in applicatieontwikkeling of een ervaren digitale kunstenaar bent, alles is eenvoudig en duidelijk. Maar als geen van je beroepen iets te maken heeft met gameontwikkeling, dan moet je daarover nadenken.
Om een plan te maken om het rijk van de dromen te veroveren, moet je de volgende vragen eerlijk beantwoorden:
● Heb ik de juiste opleiding?
● Welke beroepen in Gamedev zijn het meest interessant voor mij?
● Welke kenmerken, vaardigheden en kennis kunnen nuttig zijn in dit gebied?
● Ken ik programmtaal, kan ik tekenen, animeren, scripts schrijven of spreek ik misschien perfect Engels?
● Heb ik ervaring met gameontwikkeling of IT?
● Ben ik bereid om,
Welke specialisten werken aan het ontwikkelen van games?
Om te beginnen moet je de bestaande beroepen in gameontwikkeling begrijpen. Afhankelijk van de omvang van het project, het genre en de platforms waarop het product wordt gemaakt, kan de lijst met benodigde specialisten erg verschillend zijn. Maar de basisposities blijven ongeveer hetzelfde.
● De producent controleert de kwaliteit van het product en is verantwoordelijk voor het interessant maken van het spel. De producent is een gameontwerper met jarenlange ervaring.
● Een projectmanager is een meester van planning en taakinstelling. Hij controleert de uitvoering van taken, deadlines, het werktempo en de kwaliteit van de uitvoering.
● Een game designer is verantwoordelijk voor een positieve spelervaring voor gamers. Game designers vervullen verschillende taken: van het uitwerken van de hoofdmechanica van het spel tot het ontwerpen van individuele levels. Bij grote projecten kunnen meer dan 50 gameontwerpers verschillende gebieden beheren.
● De scenarioschrijver maakt een beschrijving van de werelden, denkt na over het verhaal en de personages, schrijft dialogen. De afgewerkte teksten worden meestal gecorrigeerd door een redacteur en de vertalers passen de inhoud aan verschillende talen aan.
● Een programmeur kan verschillende verantwoordelijkheidsgebieden hebben (
Voordelen en nadelen van werken bij Gamedev
Net als in alle andere sectoren heeft werken bij Gamedev zowel voordelen als nadelen.
Voordelen van werken in game-ontwikkeling:
● Mogelijkheid tot telewerken;
● Interessante projecten;
● Creatief team;
● Hoog salarisniveau.
Nadelen van werken in game-ontwikkeling:
● Strenge deadlines;
● Hoog concurrentieniveau.