Vanguard - Een Free2Play schietspel van de ontwikkelaars van Control

06 Mei 2022
Vanguard - Een Free2Play schietspel van de ontwikkelaars van Control

Remedy Entertainment, bekend van indrukwekkende singleplayer-games zoals Max Payne, Alan Wake en Control, zal zijn eerste multiplayer-game uitbrengen. Zoals de ontwikkelaar bekendmaakte, hebben ze een partnership aangegaan met de Chinese uitgever Tencent, die het spel zullen uitbrengen.
Het nieuwe project is hiermee het derde spel van Remedy Entertainment dat momenteel in ontwikkeling is. Tegelijkertijd werkt het studio aan de singleplayer-campagne van CrossfireX en aan Alan Wake 2, de opvolger van hun veelgeprezen actie-avonturenspel uit 2010.

Remedy Entertainment gaf in een verklaring eerste details vrij over hoe hun nieuwe spel er later uit zou kunnen zien. Hier kun je je verdiepen in deze eerste informatie.

Codenaam "Vanguard"

In de verklaring van het ontwikkelaarsstudio werd het project toegewezen aan de codenaam "Vanguard", die echter niet de titel van het afgewerkte spel zal zijn. Bij de shooter zal het gaan om een gratis te spelen PvE-game die ook in co-op-modus kan worden gespeeld. Remedy Entertainment wil hiermee hun sterktes in het verhaal vertellen combineren met de ervaringen van een multiplayer-shooter. Het studio heeft volgens eigen zeggen zich versterkt met tal van experts uit de gratis te spelen sector.
Een exacte release-datum werd nog niet genoemd door Remedy Entertainment. Het spel bevindt zich momenteel in de proof-of-concept

Samenwerking met Tencent

Voor het project sloot Remedy Entertainment een partnership met de Chinese uitgeversgigant Tencent. Dit wordt gerechtvaardigd door de verspreiding op de internationale markt, waar Tencent het spel zal ondersteunen. Vooral de lucratieve Aziatische markt zal hier een rol spelen.
Vanguard is het intellectuele eigendom van Remedy Entertainment en wordt ontwikkeld en verdeeld door het Finse studio, met uitzondering van geselecteerde Aziatische gebieden. Tencent zal de rest overnemen. De inkomsten voor de respectieve markten worden dan verdeeld tussen beide partijen. Het budget wordt ook gefinancierd door Tencent. De geschatte kosten zijn ongeveer hetzelfde niveau als andere AAA-games van Remedy Entertainment. Ook onderdeel van de overeenkomst is de licentie op het mobiele deel door Tencent. De Chinese ontwikkelaar zal het spel ontwikkelen en verdelen voor mobiele apparaten. Remedy Entertainment zal hiervoor een extra vergoeding ontvangen.

Tero Virtala, de CEO van Remedy Entertainment, beschreef het binnendringen in de Games-as-a-Service-markt en de verantwoordelijkheid voor de distributie van het spel als de volgende logische stap voor het bedrijf. Virtala prees Tencent als de juiste partner om het project internationaal succesvol te maken.