Warhammer 40,000: Gladius - Relics of War - Voor de Imperator!

15 Juli 2020 / by Tom Schwiha
Warhammer 40,000: Gladius - Relics of War - Voor de Imperator!

In de brutaal Warhammer universum, Games Workshop stuurt je naar een rond-gebaseerd strategie spel om de vijanden van de Emperor te verslaan.

Gladius geeft je het bevel over een van de 4 factions. Er zijn Space Marines, barbaarse Orks, engste Necrons en de Astra Militarum troops, allemaal met unieke eigenschappen. Bijna elke eenheid heeft een duidelijke en eenvoudige rol in de strijd, die in combinatie met andere eenheden krachtige combos toestaat.

Het speelveld is verdeeld in zeshoekige velden, waarover je je troepen rondom strategisch verplaatst. In tegenstelling tot de Civilization-spellen is hier meer dan één eenheid per zeshoek mogelijk en past het uitstekend bij het genre. Je kunt bijvoorbeeld de Space Marines-tank als ondersteuning naast je zetten en bij de aanval doelen prioriteit geven. De spel diepte wordt verhoogd en geeft je meer vrijheid bij het uitvoeren van flankmanoeuvres of soortgelijke manoeuvres.

In tegenstelling tot Civilization is er hier geen handel of diplomatie, maar alleen strijd. Het spel is volledig gericht op de conflicten tussen de verschillende partijen. Dit geeft je nieuwe tactische mogelijkheden om je tegenstanders tegen elkaar uit te spelen door bijvoorbeeld een terugtocht aan te vatten en Orks naar de Necron-frontlinie te lokken. De vijand doet dan het werk voor je. Dergelijke botsingen met meer dan twee partijen uit het Warhammer-universum zijn zeldzaam, maar in Gladius niet ongewoon.

Tussen de gevechten door zorgt een quest-systeem voor de voortgang van het verhaal. Deze is goed geschreven en houdt de spelers gedurende het hele spel vast met het beloofde mysterie dat deze ruwe wereld omringt, op te lossen. De quest-range gaat van het sturen van een bepaalde eenheid naar het verdedigen van een bepaalde plek tot het afweren van meerdere aanvallen door de hele leger.

De basisbouw is nagebootst van andere spellen in dit genre. Ruimtemarine's kunnen slechts één stad bouwen en moeten grondstoffen veiligstellen door middel van kleinere, minder verdedigbare uitposten die geen eenheden of andere bouwwerken kunnen produceren. Necrons kunnen slechts steden bouwen op sporadische graven. Ze gebruiken erts in plaats van voedsel om hun eenheden in stand te houden en herstellen elke beurt een beetje gezondheid. Bij de Orks draait alles om invloed. Zodra het een bepaald niveau bereikt, krijgen ze een schadebonus van 25%. Orks genereren invloed door schade toe te brengen en hoeven geen grondstoffen te verzamelen. Om dit te compenseren, veroorzaakt hun ruzie loyaliteitsproblemen.

Alle partijen beschikken over speciale eenheden die zich goed lenen tegen bepaalde soorten troepen en met de tijd in level stijgen en nieuwe vaardigheden vrijspelen.

Wil je meer weten over Warhammer 40,000

Over de auteur