Sinds Facebook zichzelf in Meta heeft hernoemd, doen discussies en debatten over wat Metaverse is, de ronde.
Niet zo lang geleden kocht een in NFT gevestigd Metaverse-vastgoedbedrijf genaamd Metaverse Group een stuk grond op een virtuele vastgoedplatform genaamd Decentraland voor 2,43 miljoen euro. Dit was tot nu toe het hoogste bedrag dat ooit is uitgegeven aan virtueel vastgoed.
Metaverse is opeens een belangrijk trendtopic geworden, hoewel het concept al bijna dertig jaar bestaat. Daarom heeft Monica Weber, de auteur van CasinoSpotDe, besloten om al haar vragen te beantwoorden.
Het antwoord op de vraag "Wat is Metaverse?" is echter niet eenvoudig. Dit komt doordat er nog geen Metaverse is en niemand weet wat het in de toekomst zal zijn.
Metaviewende is omschreven als "quasi-opvolger van het mobiele internet", en het wordt gezegd dat Metaviewende het internet toch niet fundamenteel zal vervangen, maar erop zal bouwen en het iteratief zal veranderen.
Waarvoor is het Metaverse bedoeld? Er zijn verschillende mogelijkheden
- Voor spellen
- Voor andere entertainment
- Voor werk
- Voor studie
Omdat het Metaverse zich voortdurend ontwikkelt, is het heel goed mogelijk dat het, wanneer het realiteit wordt, veel uitgebreider en immersiever zal zijn dan we ons vandaag kunnen voorstellen.
De oorsprong van het Metaverse
Het woord "Metaverse" is een samentrekking van de twee woorden "meta-" en "verse". Het woord "meta" is een voorzetsel van Griekse oorsprong en betekent "verder", terwijl "verse" afkomstig is van het woord "universe".
In de literatuur werd het voor het eerst gebruikt door Neal Stephenson in zijn dystopische roman Snow Crash uit 1992. In het boek wordt het Metaverse voorgesteld als de ultieme evolutie van het internet - een soort virtuele realiteit waarin elke virtuele interactie ook directe gevolgen kan hebben voor de werkelijke wereld.
Het boek geeft vrij nauwkeurig weer wat het Metaversum is. Het is een fysiek persistente virtuele ruimte met virtuele avatars, digitale sociale interacties en games, naast vele andere unieke dingen die we vandaag met het Metaverse verbinden. Snow Crash benadrukt ook hoe het Metaversum de ontwikkelingen in de werkelijke wereld van de hoofdpersoon beïnvloedt, inclusief een complot dat mensen waanzinnig maakt wiens hersenen verbonden zijn met de virtuele wereld.
Sinds de publicatie van het boek hebben verschillende andere boeken, films en tv-programma's op verschillende manieren met het concept omgegaan, waaronder de veelgeprezen film Ready Player One uit 2018 van Steven Spielberg, gebaseerd op de gelijknamige roman uit 2011 van Ernest Cline.
Wat ze allemaal gemeen hebben, is dat het Metaversum een virtuele realiteit
Wat is Facebooks idee van het Metaverse?
Op 28 oktober 2021 kondigde Facebook aan dat het zichzelf zou hernoemen naar Meta Platforms Inc. of kortweg Meta - een naam die met zorg is gekozen om te profiteren van wat de onvermijdelijke toekomst van de menselijke connectiviteit en misschien ook het leven zelf zal zijn.
Zuckerberg maakt geen geheim van het feit dat hij dit project niet ziet als een interessant experiment of als een afsplitsing van het bedrijf. Hij legt openlijk uit dat het Metaverse de toekomst van Facebook is. Tijdens een bijeenkomst met beleggers zei hij dat Facebook al 5 miljard euro per jaar uitgeeft aan de ontwikkeling van de technologie die zal leiden tot het Metaverse.
"Ik denk dat we de overgang van een bedrijf dat als sociale netwerk wordt beschouwd, zullen maken naar een bedrijf dat zal lopen", zei hij.
Het MetaWorld-ontwikkelingsteam zal deel uitmaken van Facebooks Reality Labs-afdeling, die zich richt op onderzoek naar uitgebreide en virtuele realiteit.
Zuckerberg wees erop dat het Metaverse niet alleen een reeks apparaten zal zijn die met hetzelfde sociale netwerk zijn verbonden (we hebben er eigenlijk al een reeks van). Zuckerberg beschrijft het toekomstige Metaverse als "een reeks ervaringen die zo realistisch mogelijk zijn".
Stel je voor dat we over 10 jaar in een digitale parallelle wereld kunnen doen wat
Is er nog iemand bezig?
Microsoft is nog een andere grote technologieconcern dat probeert een metaverse op te bouwen. Zijn idee heet Mesh. Een van de meest interessante functies is wat het bedrijf "Holoportatie" noemt. Eenvoudig gezegd: de gebruikers kunnen hun holografische ik op andere gebruikers projecteren.
De virtuele en uitgebreide realiteiten kunnen het beste worden ervaren met HoloLens-apparaten - een uniek apparaat dat de ervaring van "Holoportatie" heel anders maakt. Mesh kan ook worden gebruikt via VR-headsets, mobiele telefoons, tablets of PCs.
Aanvankelijk worden de projecties weergegeven in de vorm van geanimeerde avatars. Op den duur zal het een fotorealistische, levensechte projectie worden. Net als de karakters in Star Wars die met elkaar communiceren via hologrammen.
De introductie van Mesh voor teams wordt verwacht voor 2022. Het is duidelijk dat Microsoft zich richt op hoe routine-werkzaamheden in een metaverse immersiever kunnen worden gemaakt.
Andere Metaversum Plattformen
Zu den fortschrittlicheren Metaversen-Plattformen gehören Roblox und Fortnite. Ersteres ist besonders interessant.
Roblox wurde 2006 ins Leben gerufen und ist inzwischen so berühmt, dass im Jahr 2020 mehr als 50 % der amerikanischen Kinder unter 16 Jahren das Spiel spielten, aber es ist mehr als nur ein Spiel.
Stellen Sie sich zum Vergleich eine Messe vor, auf der die Besucher an Ständen Spiele spielen können. Roblox ist wie ein riesiger Jahrmarkt in der virtuellen Welt. Die Nutzer können auf der Plattform ihre eigenen Spiele erstellen und diese zu Geld machen, indem sie die virtuelle Währung Robux eintauschen, die sie auf der Plattform verdienen.
Kürzlich berichtete Venture Beat, dass der Technologiechef des Unternehmens, Dan Sturman, auf der Veranstaltung GamesBeat Summit Next sagte, dass Roblox ein Metaversum um seine Spieler herum schafft. Dies ist offensichtlich, da Unternehmen wie Nike und die National Football League (NFL) mit NIKELAND – einem virtuellen Spielbereich – bzw. dem Roblox-Store in das Metaversum eingetreten sind.
Während Nike seine Partnerschaft am 18. November ankündigte, kam die NFL zehn Tage später mit ihren Neuigkeiten heraus.
Fortnite hingegen ist einer der gr
AR en VR vormen het Metaversum
Het opkomen van VR-headsets zoals Oculus heeft de idee van het Metaversum een grote boost gegeven. Met games die op VR-headsets zijn afgestemd, wordt al veel geld verdiend.
Een stap verder gaat AR, waarbij de realiteitsbeleving van de gebruiker wordt verbeterd door het gebruik van technologie. Het is alsof je meer data krijgt over een object in de echte wereld terwijl je het bekijkt via een AR-apparaat of headset.
Een klassieke manier om dit te begrijpen, is een terugblik op de films van het Marvel Cinematic Universe (MCU), waarin Iron Man de hoofdrol speelt. De door Robert Downey Jr. gespeelde Tony Stark (ook bekend als onze favoriete Iron Man) heeft keer op keer technologie getoond die zelfs vandaag de dag nog ver buiten ons bereik ligt. Er zijn verschillende scènes waarin hij de Iron Man-pak draagt en informatie en verschillende visualisaties ontvangt op zijn heads-up display (HUD) van dingen die hij in realtime ziet. Dit is voor een groot deel AR. Maar het zijn uiteindelijk films; Iron Man gaat naar gebieden met werkelijk geavanceerde technologie die nog enkele decennia nodig zal hebben om realiteit te worden.
De snelheid waarmee de echte wereld probeert VR/AR en het Metaversum realiteit te laten worden, is echter werkelijk indrukwekkend. Apple Inc. is al betrokken bij AR en beweert de "grootste AR-platform ter wereld
Wat is de toekomst van het Metaverse?
Feit is dat het Metaverse net zo echt en alledaags zal worden als het internet. Zoals we kunnen zien is het slechts een kwestie van tijd.
Toen de oprichter van Epic Games, Tim Sweeney, door CNN werd gevraagd wat hij dacht over de toekomst van het Metaverse, zei hij: "Ik denk dat het een decennium of langer zal duren voordat het eindpunt echt bereikt is, maar ik denk dat het zal gebeuren."
Tegelijkertijd zei Sweeney: "Het Metaverse zal niet door één bedrijf gecreëerd worden. Het zal door miljoenen ontwikkelaars gecreëerd worden, waarvan iedereen zijn steentje bijdraagt."
Met andere woorden: het Metaverse wordt nog steeds steen voor steen opgebouwd, en iedereen zal eraan bijdragen.
Conclusie
Hoewel het metaverse veel ophef veroorzaakt, lijkt een groot deel van die ophef een hype te zijn die wordt verspreid door tech- en socialmediabedrijven zelf. Als je je interesseert in het meta-universum als investeringsmogelijkheid, wees dan geduldig, want zijn kometachtige opkomst is nog maar net begonnen. De gevolgen van het metaverse zullen in de toekomst nog groter zijn, dus je kunt je op veel verheugen.