We Went Back - Een cyclus van horror

02 Juni 2020 / by Tom Schwiha
We Went Back - Een cyclus van horror

Gevangen in de eenzaamheid - In het horror-avonturenspel "We Went Back" van uitgeverij Dead Threat Games verken je een ruimtestation in de buurt van de maan. Alles lijkt verlaten te zijn. Maar wat is er gebeurd? Waar zijn iedereen? En ben je echt zo alleen, zoals het lijkt?

Eenzame verkenningstocht

Het spel begint met het feit dat je wakker wordt in een stasekamer op een ruimtestation. Je hebt geen idee hoe je daar terecht bent gekomen of wat je daar moet doen. Er is geen computerstem die je de weg uitlegt en er zijn geen missie-doelen die je moet voltooien. Er is alleen een deur die buiten is afgesloten met een code en een polaroidcamera die je kunt vinden. Maar verder is er niets op het station dat je kan helpen. Er is geen spoor van de bemanning. Er zijn geen aanwijzingen voor een gevecht of een plotselinge vertrek. De pooltafel lijkt erop dat er iets minder dan twee seconden geleden nog mensen aan het spelen waren. De plantencultures lijken te zijn gegoten en alle ruimtepakken hangen netjes aan hun haken. Toch is er het gevoel dat er iets niet klopt. Maar je weet niet hoe je het geheim kunt ontrafelen. Toch heb je geen andere keuze. Je moet op zoek naar de oplossing als je niet eenzaam wilt sterven in de ruimte.

Kleine veranderingen met grote gevolgen

Terwijl je je in "We Went Back" door het ruimtestation beweegt, valt je op dat er dingen zijn veranderd. Stoelen staan niet meer op de plekken waar ze eerst stonden. Beelden veranderen. Deuren lijken naar andere ruimtes te leiden. En snel besef je dat je grootste vijand je eigen verstand is.

De ontwikkelaars gebruiken slimme onopvallende elementen zoals het invallen van het licht of kleine details om een ​​spannende en bedreigende sfeer te creëren. Net als in het horror spel "P.T." Verandert de game-wereld om je heen met elke nieuwe verkenning die je doormaakt. Ruimtes veranderen elke keer iets kleins, zodat je je al snel afvraagt ​​of een kamer er altijd zo heeft uitgezien of dat er sinds je laatste rondgang iets is veranderd. Het bouwt langzaam een bedreigende atmosfeer op, waarin je je geen seconde meer veilig voelt. Je wilt snel weg van dit station. Daarvoor heb je echter de code nodig die de hoofddeur beveiligt. Terwijl je ernaar zoekt, stuit je steeds op kleine aanwijzingen over wat er met de rest van de bemanning is gebeurd. Of je het leuk vindt wat je vindt, is echter een andere vraag.

Korte aperitief

Ook al is "We Went Back" niet erg lang, het is zeker de moeite waard om de gratis horrorhapje te proberen. Met de eenvoudigste middelen word je meegenomen in een avontuur dat je nog nooit eerder hebt meegemaakt. Een spelsessie duurt gemiddeld 30 minuten. Maar dat is al genoeg om je hartslag omhoog te laten gaan en koude rillingen over je rug te laten lopen. Het spel is daarom meer bedoeld voor spelers van 16 jaar en ouder die op zoek zijn naar een klein horrorhapje tussendoor.

Over de auteur