Er zijn maar heel weinig rollenspellen die zich afspelen in de Wilde Westen. De meest nabije zijn apocalyptische computerspellen zoals Wasteland, die spelen met klisjees en conventies van het westerngenre. Daarom valt het debuut van de videogameontwikkelaar WolfEye Studios met de titel Weird West meteen op door zijn frisse setting. Cowboys, wetgevers en bandieten spelen een centrale rol. Opgefleurd wordt het geheel echter met een gezonde dosis dark fantasy, want in de wereld van Weird West horen demonen, monsters en heel wat gekke wezens net zo goed bij het dagelijks leven als paarden, saloons en stoffige laarzen.
Klassiek RPG ontmoet Immersive Sim
Achter Weird West zit het nieuwe studio van Raphaƫl Colantonio. Deze is bekend geworden als hoofd van Arkane Studios en was betrokken bij de ontwikkeling van zogenaamde immersive sims zoals Dishonored en Prey, die zich onderscheiden door een hoog maat aan spelvrijheid. De basisidee is om spelers voor een probleem te zetten, hen verschillende vaardigheden en hulpmiddelen aan te reiken, maar het hen vervolgens zelf te laten uitmaken hoe ze het probleem aanpakken. Deze aanpak van game-design lijkt ook het basisprincipe te zijn bij WolfEye Studios.
Spelers kunnen zelf kiezen of ze conflicten met niet-spelende personages gewelddadig oplossen of ze willen vermijden door te sluipen. Je kunt je aansluiten bij e